23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Varför startar inte motorcykelbatteriet efter vintern?

Ingenting är lika frustrerande som att längta efter vårens första åktur bara för att inse att motorcykeln inte startar. Orsaken? Ibland kan det vara batteriet som har tagit en extra smäll under vinterns kalla förvaring. Men oroa dig inte - vi på Batteripoolen har tagit hjälp av vår leverantör GS Yuasa för att ge dig de rätta svaren på problemet.

Vår leverantör GS Yuasa är originalleverantör till 90% av alla motorcykeltillverkare, vilket självklart innebär att de är experter på motorcykelbatterier. Därför har vi frågat om de bästa tipsen angående motorcykelbatterier och vilka problem som kan uppstå efter en vinterförvaring.

För det första betonar Yuasa vikten av att förstå krafttriangeln hos en motorcykel eftersom batteriet är en central komponent i triangeln. Krafttriangeln består av startmotorn, generatorn och batteriet. Om någon av dessa komponenter inte fungerar som de ska, kommer motorcykeln inte att starta. Batteriet spelar en viktig roll för strömförsörjningen i de flesta motorcyklar och har vanligtvis fem grundläggande funktioner: 

  • Start: Batteriet tillhandahåller ström när motorn startar.
  • Belysning: Batteriet levererar stadig ström före motorns start.
  • Tändning: Batteriet ger ström till tändsystemet under motorstart.
  • Laddning: Batteriet fungerar som en spänningsstabilisator för att absorbera fluktuationer i de elektriska systemet.
  • Systemstöd: Batteriet stöder säkerhetssystem och ECU-minnen medan tändningen är avstängd. 

 

4 anledningar till varför motorcykelbatteriet kan förbrukas i förtid

Det är viktigt att komma ihåg att ett batteri är en förbrukningsvara. Precis som bromsbelägg eller däck kommer batteriets prestanda naturligt att försämras över tiden tills det behöver bytas ut. Men innan batteriet behöver bytas ut av naturliga skäl, finns det flera faktorer att hålla koll på för att undvika ett för tidigt batterihaveri eller andra allvarliga skador.

Här listar vi fyra anledningar till varför ditt motorcykelbatteri kan ha förbrukats i förtid. Om någon av nedanstående förhållanden har påverkat ditt batteri kan det vara hög tid att byta ut det mot ett nytt. 

Överhettning

Batteritemperaturer över 50 °C minskar livslängden dramatiskt. För varje 10 °C ökning i temperatur fördubblas batteriets naturliga självurladdningshastighet, vilket innebär att det töms snabbare. 

Sulfatering

Kontinuerlig urladdning, låg laddningsnivå eller låga elektrolytnivåer kan leda till ett tillstånd som kallas sulfatering. Detta är när bly-sulfatkristaller byggs upp på blyplattorna, vilket minskar deras effektiva yta. Se till att batteriet är ordentligt laddat och har korrekta elektrolytnivåer för att förhindra detta.

Frysning

Ja, ett batteri kan frysa, men vanligtvis bara om det  inte är tillräckligt laddat. När ett batteri är urladdat omvandlas syran i elektrolyten till vatten som kan frysa vid 0 °C. Om det fryser, byt ut batteriet eftersom skador och sprickor på höljet och interna komponenter kan ha uppstått. Om ditt batteri är fulladdat behöver du inte oroa dig, då kan det förvaras vid minusgrader utan problem.

Vibration

Om ett batteri skakar eller vibrerar kraftigt kan de interna elementen skadas, vilket kan leda till kortslutning och för tidigt haveri. Därför bör du regelbundet kontrollera att ditt batteri är ordentligt säkrat i din motorcykel. Använder du ett vibrationståligt batteri? Då behöver du givetvis inte tänka på detta problem.

Ett exempel på ett vibrationståligt batteri i vårt sortiment är Yuasas YTZ7S.

4 tips kring laddning av motorcykelbatterier  

Laddning och underhållning av motorcykelbatterier är en väsentlig del för att påverka dess livslängd. Därför är det smart att ta reda på hur du laddar batteriet på ett korrekt sätt både innan, under och efter vinterförvaring.

Vår rekommendation är att ladda ditt batteri 3 gånger under vinterförvaringen - en gång när du ställer av motorcykeln för vintern, en gång i mitten av vinterförvaringen och till sist en gång innan du startar motorcykeln för första gången på vårsäsongen. För de flesta batterier brukar tre laddningssessioner vara tillräckligt.

Här listar vi fyra tips att tänka på kring laddning, stödladdning, överladdning och vätskenivå:

Laddning

Innan du startar din motorcykel efter vinterförvaring bör du dubbelkolla att batteriet är tillräckligt laddat. Att starta din motorcykel med ett urladdat batteri kan orsaka mindre roliga skador för din tvåhjuliga vän.

Stödladdning

Vid stödladdning är det smidigt att använda en automatisk laddare som tar hand om processen utan att du behöver övervaka laddningen. Men det är däremot viktigt att komma ihåg att stänga av laddaren när batteriet är fulladdat. Det är endast skadligt att låta batteriet stå och ladda under en längre period än nödvändigt under vintern.

Vi rekommenderar Yuasas YCX1.5 för stödladdning av motorcykelbatterier. Laddaren har flera säkerhetsfunktioner för bland annat kortslutning, överladdning och omvänd polaritetsskydd.

Överladdning

Om du använder en manuell laddare istället för en automatisk laddare är det viktigt att du följer de anvisade laddningstiderna för att undvika överladdning eller skador på batteriet. Det går oftast att hitta korrekta anvisningar i instruktionsmanualen till laddaren.

Vill du undvika att göra fel och undgå överladdning är Yuasas Serie YCX de ultimata batteriladdarna för automatisk och säker laddning.

Vätskenivå

Efter vinterförvaring kan det vara bra att kontrollera vätskenivån i batteriet (detta gäller endast icke-underhållsfria batterier som exempelvis Yuasa Serie Yumicron). Vätskenivån bör ligga mellan minimum- och maximummarkeringen på batteriet. Om nivån ligger för lågt, fyll på med destillerat vatten. 

Byte av motorcykelbatteri - steg för steg

Vi hoppas att våra råd har hjälpt dig att förstå varför ett motorcykelbatteri kanske inte startar efter vinterförvaring, men det kan givetvis finnas andra orsaker i ditt specifika fall. Det kanske till och med har blivit dags för dig att byta ut ditt batteri mot ett nytt.

I videon här nedan kan du ta del av en steg-för-steg-guide hur du byter ut ditt motorcykelbatteri på ett korrekt sätt. 

Batteripoolen AB
Box 1011
573 28 TRANÅS
Tranås kommun
Sverige
VAT nummer: SE5569298291

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.047