Glöm inte bort kompressoroljan, påminner DENSO
Oljan som blandas med köldmediet i ett fordons luftkonditioneringskrets är avgörande för hela systemets tillförlitlighet och prestanda, men särskilt för kompressorn. Det kan inte nog betonas hur viktigt det är att använda olja enligt korrekt specifikation, och i rätt mängd.
Utan olja i luftkonditioneringssystemet (A/C), kommer kompressorn att kärva. Därför är oljan avgörande i AC-systemet. Precis som moderna motorer kräver oljor med specifika sammansättningar, måste också AC-system ha korrekt specifikation gällande kompressorolja för att säkerställa att kompressorn fungerar under alla omständigheter.
För att understryka hur viktigt detta är vill DENSO, som är en AC-pionjär och första valet av leverantör för många fordonstillverkare globalt, upplysa om att man har tre formuleringar premiumkvalitetsolja i sitt AC-smörjmedelsutbud. Dessa har tagits fram specifikt för att passa behoven för dess olika kompressorer, där alla är förfyllda med korrekt specifikation olja innan de skickas, och är den enda oljan som inte upphäver deras garanti.
Att se på dessa oljor individuellt är viktigt eftersom, trots avvikande meningar, inte alla oljor och köldmedier kan blandas, vilken skapar tvivel om effektiviteten hos en ”universal” AC-olja. Det kan nu vara bra att påminna tekniker om att köldmedier inte heller får blandas.
DENSO ND-olja 8 är en PAG 46-formulering (detta indikerar dess basoljetyp och viskositet) och är framtagen för mekaniska kompressorer som använder köldmedium R134a.
DENSO ND-olja 11 är en POE-formulering, som är specifikt framtagen för eldrivna kompressorer som använder antingen köldmedium R134a eller R1234yf.
DENSO ND-olja 12 är en annan PAG 46-formulering, men med särskilda tillsatser och framtagen för mekaniska kompressorer som använder antingen köldmedium R134a eller R1234yf.
Utöver den korrekta formuleringen på oljan, vid installation av en ersättningskompressor, är det viktigt att ha rätt mängd olja i AC-systemet.
Om systemet spolades när den gamla kompressorn togs bort, kan den nya DENSO-kompressorn installeras direkt, men glöm inte att kontrollera om den förfyllda mängden överensstämmer med fordonstillverkarens data.
Om spolning däremot inte behövs ska tekniker använda följande beräkning för att bestämma korrekt mängd olja som ska tappas ut från den nya DENSO-kompressorn:
A = Total oljemängd i den nya kompressorn
B = Mängd olja som tappats från den gamla kompressorn
C = Mängd olja som ska avlägsnas från den nya kompressorn
Om t.ex. den totala mängden olja i den nya kompressorn är 120cc (A), och den totala mängden som tappats ut från den gamla kompressorn är 50cc (B), då blir mängden olja som ska tas bort från den nya kompressorn A-B (120-50), i detta fall 70cc (C).
Men i vissa applikationer måste olja tillsättas t.ex. där det finns ett och samma delnummer för enskilda och dubbla förångare, eller när oljemängden i den nya kompressorn avviker från fordonstillverkarens specifikation. Om så är fallet måste tekniker kontrollera fordonstillverkarens data för att bekräfta rätt oljemängd. Olja ska dock aldrig tillsättas i kompressorn. Den ska istället fyllas på i kondensorn, mottagartorkaren eller förångaren.
När den nya kompressorn har installerats är det viktigt att köra in den. Syftet är att korrekt distribuera oljan för att förhindra skada omedelbart efter att den nya komponenten monterats.
Se vägledningen för kompressorinstallation och våra videor för mer detaljerad information.
Installationsguide: https://assets.denso-am.eu/production/attachments/AC-Compressor-Installation-Manual-multilingual.pdf
Videor:
Hur man balanserar kompressoroljans nivå: https://youtu.be/bd2QYbO1OEw?si=LlZXhuBB0fgPQM0J
Hur du byter och AC-kompressor: https://youtu.be/0_Gc9ikTkOY?si=uOcJ2aff38Ew43mM
Mer information om DENSOs eftermarknadsprogram finns online på: www.denso-am.eu