MILJARDBÖTER: 15 tillverkare straffas för hemlig återvinningskartell
EU-kommissionen bötfäller biltillverkare och branschorganisationen ACEA på totalt 5,1 miljarder kronor för att ha samarbetat om att begränsa konkurrens och undanhålla återvinningsinformation från konsumenter.
Femton biltillverkare och deras branschorganisation ACEA bötfälls med 458 miljoner euro för att ha hindrat affärsmöjligheter och konkurrens inom bildemontering, samt undanhållit information om återvinning från bilkonsumenter.
Beslutet om böterna har fattats av EU-kommissionen, som ibland beskrivs som EU:s regering, och består av en kommissionär från varje medlemsland.
Biltillverkarna och ACEA bötfälls för deltagande i en långvarig kartellbildning som berör ELV-fordon. Ett ELV-fordon är ett uttjänt fordon som ska demonteras för återvinning, återbruk och avfallshantering i enlighet med EU:s ELV-direktiv. Målet är att minimera material som blir avfall och istället återvinna till exempel metall, plast och glas.
Enligt kommissionens utredning deltog 15 stora biltillverkare, däribland Mercedes-Benz, i kartellen. Mercedes undgår dock böter eftersom företaget avslöjade samarbetet.
Under minst 15 år har de 16 aktörerna – biltillverkarna samt ACEA – ingått antikonkurrensöverenskommelser och sysslat med samordnade förfaranden, enligt ett pressmeddelande från EU-kommissionen. Kommissionen skriver att parterna specifikt samverkat illegalt inom två områden:
1) De har kommit överens om att inte betala demonterare för att ta hand om ELV-fordon. De ska särskilt ha enats om att betrakta återvinningen av ELV:er som en tillräckligt lönsam affär i sig och därför inte ersätta demonterare för deras arbete. Tillverkarna har även utbytt känslig affärsinformation om sina enskilda avtal med bildemonterare och samordnat sitt agerande mot dessa.
2) Biltillverkarna har dessutom kommit överens om att hemlighålla hur stor del av ett ELV-fordon som kan återvinnas och återanvändas, samt hur mycket återvunnet material som används i nytillverkade bilar. Detta har gjort det svårt eller omöjligt att jämföra återvinningsgraden hos olika bilmärken och modeller.
Enligt ELV-direktivet ska den sista ägaren av ett uttjänt fordon helt gratis kunna lämna det till en återvinnare. Direktivet slår även fast att tillverkaren, om det är nödvändigt, ska stå för hela demonteringskostnaden, och att konsumenter har rätt till information om vilken återvinningsnivå en viss biltillverkare uppnår.
I en kommentar till domen säger Teresa Ribera, EU-kommissionens verkställande vice ordförande med ansvar för ren, rättvis och konkurrenskraftig omställning:
– Vi kommer inte att tolerera karteller av något slag, inte heller de som undanhåller information för kunder och efterfrågan på mer miljövänliga produkter. Högkvalitativ återvinning i nyckelsektorer som bilindustrin är avgörande för vår förmåga att klara en cirkulär ekonomi. Inte minst för större oberoende, minskade kostnader och för att skapa en mer hållbar och konkurrenskraftig industrimodell i Europa.
Kommissionens undersökning visar att ACEA har skapat förutsättningarna för kartellen. Organisationen har bland annat organiserat möten och skött kontakter mellan de inblandade biltillverkarna. Enligt utredningen existerade den olagliga kartellbildningen från den 29 maj 2002 till den 4 september 2017.
Den totala bötessumman uppgår till 458 miljoner euro, vilket motsvarar drygt 5,1 miljarder svenska kronor. Bland de bötfällda företagen finns Volvo, Geely, Mitsubishi, Toyota, Nissan och Renault.
Böterna har bestämts utifrån faktorer som antalet berörda fordon, överträdelsens karaktär, dess geografiska spridning och hur länge den varade.
Personer och företag som anser sig ha drabbats av kartellen kan enligt pressmeddelandet väcka talan i nationell domstol och kräva skadestånd. EU:s regelverk säger att ett kommissionsbeslut gäller som bindande bevis inför nationella domstolar, och att nationella skadestånd till enskilda personer och företag kan utdömas utöver bötesbeloppet till EU.