23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Hållbarhet genom design: DENSO Aftermarket lanserar miljövänlig förpackning

Som en del av DENSOs mål att minska sin miljöpåverkan och säkerställa en hållbar framtid har DENSO Aftermarket nu slutfört en trestegsplan för att i grunden förändra sin produktförpackning och sitt stödmateriel.

”Förutom att vara en ledande OE-komponenttillverkare är DENSO också en pionjär i strävan efter miljömässig hållbarhet,” förklarar Fatiha Laauich, Pan EU Strategic Marketing Manager, DENSO Europe. ”Därför följer DENSO Aftermarket samma väg och minskar vår egen miljöpåverkan. Som globalt företag har DENSO redan uppnått många omfattande miljöförbättringar, och denna ambition att bidra positivt till planeten delas också av Aftermarket-divisionen. Vi såg över alla områden där förändringar kunde införas och gjorde ett åtagande att fundamentalt förändra vår produktförpackning och hur vi kommunicerar med de slutkunder som monterar våra produkter. Projektet för förpackningsförbättringar startade i mars 2022.”

Det första synliga resultatet av detta arbete var borttagningen av den 54-sidiga A4-instruktionsmanual som tidigare medföljde varje ersättningskompressor för luftkonditionering. Den ersattes av en A5-broschyr med en QR-kod som länkar till en digital manual. Detta steg minskade pappersförbrukningen med mer än 30 ton per år.

”Fas två var att omdesigna den interna förpackningen, samtidigt som produkten fortsatt skyddas under lagring, distribution och hantering. Vi gick från att använda polyuretanskum-påsar, som visserligen var effektiva men svåra att kassera och nästan omöjliga att återvinna, till att använda 100 % återvunnet omslagspapper, som är helt återvinningsbart. Detta innebar en årlig besparing på 51 ton plast och skum, betydande minskningar av CO₂-utsläpp samt enklare avfallshantering och återvinning.”

Den sista fasen var att omdesigna ytterförpackningen. Förutom de miljöfördelar detta medför – bland annat enklare återvinning och en årlig besparing på 258 kg färg jämfört med de tidigare blålackerade glansboxarna – gav detta också möjlighet att samordna och enhetliggöra varumärkesprofilen. Den nya boxdesignen tar kortare tid att packa om och är mer effektiv att stapla på pallar, vilket underlättar distributionen och förbättrar logistiken.

”Den nya förpackningsdesignen, som redan används för våra produkter inom termisk hantering, omfattar även ett nytt etikettformat som förenklar hantering och distribution. Etiketterna inkluderar en QR-kod som ger tillgång till monteringsanvisningar, tekniska detaljer och garantiinformation. Dessutom finns tydliga och välkända återvinningssymboler tryckta på etiketterna, så att användare enkelt kan återvinna förpackningen. Genom att skanna en andra QR-kod kan de även få mer information om DENSOs miljöinitiativ. Resten av vårt produktsortiment kommer att övergå till denna nya förpackning innan årets slut.”

Sammanfattningsvis visar detta kompletta förpackningsförbättringsprojekt vårt åtagande att bli en så miljövänlig organisation som möjligt. Projektet går hand i hand med DENSOs övergripande hållbarhetsmål, som alla bidrar till ett lägre koldioxidavtryck – och därmed till en mer hållbar värld.

 

 

DENSO Europe BV
Hogeweyselaan 165
1382 JL JL Weesp
Netherlands

Kontaktperson

LC
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047