DENSO uppdaterar information om tändstiftens värmetal
Som innovatör inom tändstiftsteknologi och originalutrustningstillverkare (OE) fortsätter DENSO att hålla den oberoende eftermarknaden informerad om sitt sortiment. Det framgår tydligt i den senaste M12-bulletinen för tändstift.
Korsreferenser mot andra tillverkares produkter är ofta en utmaning – och särskilt när det gäller tändstift. För att hjälpa distributörer och deras verkstadskunder att undvika problem har DENSO därför publicerat en praktisk bulletin som behandlar värmetal på M12-tändstift, för att säkerställa att rätt ersättningsdel enkelt kan identifieras.
I bulletinen framhåller DENSO att informationen om värmetal för M12-tändstift har uppdaterats i identifieringstabellerna, som tydliggör tekniska aspekter såsom storlek och mått.
DENSO:s tändstiftssortiment är indelat i originalutrustning (OE) och eftermarknadsprodukter (IAM). För att hitta rätt ersättning mellan dessa två alternativ används två identifieringstabeller – en för OE-tändstift och en för IAM-uppgraderingar såsom DENSO-TT, Iridium Power, Iridium Tough och Iridium Racing.
Under flera år har DENSO använt ett alternativt värmetal för vissa M12 OE-tändstift med 9 mm keramikdiameter, vilket kan orsaka viss förvirring. Denna storlek använder ett lägre värmetal i kombination med ett ”C” jämfört med den liknande ”XE”-typen. Men även om C anger ett värmetal lägre än XE-numret, är den verkliga storleken och värmetal i praktiken densamma.
Detta framgår i tabellen, där DENSO Iridium TT IXEH20TT är den korrekta uppgraderingsreferensen till SC16HR11, FC16HR-Q8 och VFCH16.
Det viktigaste budskapet är alltså att:
C16 ska korsrefereras med XE20
C20 ska korsrefereras med XE22
C22 ska korsrefereras med XE24
För korrekt korsreferensinformation i TecDoc hänvisar vi till det som i de tekniska specifikationerna anges som ”Alternative item” i DENSO-informationen.