23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

Det är inte alltid säkert, att de registrerade felkoder ger en rättvisande bild av vilka delar, som ska ersättas för att ta bort ett problem.

Alltför ofta leder det till frågan om kvaliteten på den ersatta delen, som logiskt sett inte löser det verkliga problemet.
 
Två exempel på detta är felregistreringar på OPEL-modeller med 1.8 bensinmotorer från 1997-2004 och de första OPEL- och SAAB-modellerna med 1.9 CDTI / TiD-motorer. Båda exemplen underbyggs av de erfarenheter som Elektro Partner, som levererar hotline och tekniska lösningar till bilverkstäder i Danmark, Norge och Sverige (Autodata, TEXA, Delphi och Nextech) har gjort. Här säger direktör och innehavare Frank Donslund: ”För bensinmotorn är problemet i verligheten en hög känslighet för avvikelser i luftmätningen. Ett fel på bara 0,1 volt vid full belastning kan räcka för att utlösa en lysande motorlampa i instrumentbrädan”.
 
Felregistreringarna kommer typiskt att vara ett eller flera av följande: 
 
P0130 - Lambdasensor kretslopp felfunktion
P0170 - Bränsle trim felfunktion
P0171 - Bränsle trim mager
P0300 - Slumpmässig feltänding registrerat
 
Vid 1.8 bensinmotorn kommer lambdasensorn (Triscan 8845 24008) oftast att bytas ut, men snart kommer motorns lampa att tända igen. Ofta returneras lambdasensorn som ett klagomål, även om det i verkligheten är antingen luftmassemätaren (Triscan 8812 24003) eller en bristande mjukvaras uppdatering av motorstyrningen, som är syndabocken.
 
Luftmassemätaren som används av GM i 1.8 bensinmotorer är använt i 37 olika bilmodeller med respektive 1.8 och 2.2 liter motorer under åren 1994-2015, men också SAAB 9-3.
 
Märke/Bilmodell
OPEL ASTRA G
OPEL ASTRA H
OPEL CORSA C
OPEL MERIVA A
OPEL OMEGA B
OPEL SIGNUM
OPEL TIGRA TwinTop
OPEL VECTRA B
OPEL VECTRA C
OPEL ZAFIRA A
SAAB 9-3
 
Vid 1.9 CDTI / TiD-motorerna, som är använda av OPEL och SAAB under perioden 2004-2012, finns det också anledning att vara extra uppmärksam när en av följande felkoder registreras i samband med lysande motorlampa:
 
P2280 - Luftflöde begränsat, läckage mellan luftfilter och luftmassemätare
P1909 - Partikelfilter
 
Är felkoden P2280, måste man som något av de första kontrollera:
 
1) Luftfilter för tilltäppt
2) Turboslangar och intercooler för läckage
3) Vridspjäll i insugningsröret
 
Om det inte här finns något fel kan en felaktig luftmassasignal på grund av en defekt luftmassemätare (Triscan 8812 10010) vara den skyldige. Det är här värt att notera att ett stört luftflöde i intaget eller en felaktig luftmassemätning ofta orsakar tilltäppning av partikelfiltret och en P1909 felkod. Vid utbyte är det viktigt att se till att luftmassemätaren är i OE-kvalitet. Tyvärr finns det verkligen många luftmassemätare, som inte är i OE-kvalitet, vilket ofta medför att felet uppträder igen efter relativ kortsiktig drift. 
 
Bilmodeller under perioden 2004-2012 är omfattat av problemet
 
Märke/Bilmodell
OPEL ASTRA H
OPEL ASTRA H
OPEL SIGNUM
OPEL VECTRA C
SAAB 9-3
SAAB 9-5

1.9 CDTI-motorn finns också i flera Alfa Romeo (JTD) och Fiat (Multijet) modeller, men problemet ses inte här. Orsaken är förmodligen, att den använda mjukvaran till motorstyrningen inte är densamma, men bilproducentens egen. Sättet på vilket mjukvarans individuella parametrar spelar en tillsammans hårfint anpassning till varje bilmodell. Så även om motorn och komponenter är desamma, är det inte säkert att de samma problem uppstår vid skärningspunktet mellan bilmärken och modeller.

Triscan A/S
Engmarken 11
8220 Brabrand
Århus Kommune
Danmark
VAT nummer: DK27755968

Kontaktperson

TFA
Thomas Fuglsang Andersen
+45 87433348 tfa@triscan.dk

Sänd till en kollega

0.063