23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

DENSO gör sin debut i dragracing i Storbritannien

DENSO besitter en mängd kunskap när det gäller att optimera tändstiftets prestanda, men deras Iridium Power-tändstift tar saker till högsta nivå och levererar när varje sekund räknas.

Motorsport i allmänhet, men dragracing i synnerhet, ställer enorma krav på alla fordonskomponenter, men eftersom det är grundläggande för att tävla om segern är det kraftverket som verkligen hamnar i rampljuset. 

Avgörande för dess roll är förbränningsprocessen, och centralt för den är tillförlitligheten och kvaliteten på gnistan som antänder bränsle-/luftblandningen för att maximera kraftpotentialen, en uppgift där DENSO Iridium Power-tändstift utmärker sig.

 


Även om DENSO är ett framstående varumärke inom många tävlingsområden, sken solen mellan den 4 och 7 september på Santa Pod Raceway i Bedfordshire, och debuterade i Storbritannien inom dragracing genom att stödja den 13-faldige europeiska FIA Pro Stock-mästaren Jimmy Alund med DENSO Iridium Power IXU27-tändstiften till den 8,2-liters V8-motor som sitter i hjärtat av hans Chevrolet Camaro SS Pro Stock.

 

Dragracing är en accelerationstävling mellan två fordon som tävlar över en kvarts mil (402,33 m) från stillastående start. Tävlingen körs efter kvalificering i turneringsliknande elimineringar, där förloraren elimineras och vinnaren går vidare tills det finns en förare kvar.

FIA Pro Stock-klassen är för bensindrivna bilar med traditionellt öppnande dörrar, som liknar produktionsmodeller och styrs av en mycket strikt uppsättning regler gällande deras utseende och specifikationer. Utrustad med DENSO Iridium Power tändstift kan den exakt justerade motorn i Jimmys maskin leverera sin fulla potential på 1 425 hk och starta honom från stillastående och genom kvartsmilsbarriären på cirka sex sekunder och till en topphastighet på långt över 320 km/h!

”Att byta från det tidigare märket av tändstift till DENSO Iridium Power-tändstift har gjort stor skillnad”, förklarade Jimmy under evenemanget. ”Först och främst är det tändstiftens kvalitet, men de är också lättare att ’läsa’, vilket är så jag finjusterar kalibreringen av lambdasensorerna med förgasarna, för att säkerställa att förbränningen är så nära perfekt som möjligt för att låta enheten generera den optimala kraft som behövs för att leverera de tider jag behöver under varje körning. För att få en komplett och kontinuerlig bild undersöker jag ett tändstift från en annan cylinder efter varje körning, men jag byter också ut alla åtta tändstift mot nya efter tre körningar.”

Även om tändstiften byts ut efter tre turer på en kvartsmil, klarar de sig bättre än kopplingen, som måste bytas mot en ny koppling efter varje körning, en uppgift som tar Jimmy och hans tre lagkamrater ungefär en timme, även om de kan slutföra den på bara 45 minuter, om trycket är riktigt högt!

Något överraskande för en sport som förlitar sig på att varje bil genomgår en hjulspinnande "burnout" för att generera den nödvändiga värmen i däcken för att maximera deras vidhäftning till banytan och uppnå snabbast möjliga flykt, kommer en uppsättning bakdäck faktiskt att hålla mellan 25 och 30 tidsbestämda körningar.

För att återgå till ämnet tändstiftens kvalitet tillade Jimmy: ”Även om märket jag tidigare använde var originalspecifikationen för motorn, var kvalitetsökningen med DENSO Iridium Power-tändstiften omedelbart uppenbar. En av de mest fördelaktiga faktorerna är packningarna, som sitter kvar på gängan, vilket är riktigt praktiskt när man tar ut dem ur cylinderhuvudet. Tidigare var jag tvungen att slösa tid på att ta ut packningen från hålet innan jag kunde montera tillbaka dem, vilket är ett tidskrävande jobb när man byter åtta tändstift mellan tävlingarna!”

När det kom till kulmen av alla teamets ansträngningar var Jimmy snabbast i alla utom ett av sina fyra kvalificeringskörningar, med en bästa kombinerad tid på 6,6241 sekunder och en maxhastighet på 211,86 mph. Trots att han uppnådde den snabbaste kvartsmilstiden på 6,5990 och den högre topphastigheten på 209,94 mph, var hans reaktionstid en bråkdel långsammare än motståndarens, vilket innebar att han nätt och jämnt förlorade segern i söndagens final, med bara 0,0079 sekunder!

För att strö salt i såren, även om Jimmy ledde mästerskapet när laget körde in i Santa Pod, eftersom det var säsongens sista omgång, innebar det också att han blev utklassad i titeln. 

Men trots bakslaget, med så mycket erfarenhet i bagaget och DENSO Iridium Power-tändstift under huven, är han redan redo att sikta på mästerskapet 2026 och har siktet inställt på att säkra sin 14:e titel.

Mer information om DENSO Aftermarket-programmet finns online på: www.denso-am.eu

DENSO Europe BV
Hogeweyselaan 165
1382 JL JL Weesp
Netherlands

Kontaktperson

LC
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|