Avgasåtercirkulationssystemet (EGR) förklarat
I takt med att miljö- och utsläppsreglerna har blivit allt strängare har fordonstillverkare förfinat sina teknologier, och avgasåtercirkulation (EGR) har blivit en av de grundläggande lösningarna i denna process.
Till skillnad från vad många tror är EGR-ventiler inte en del av ett system för avgasrening. I stället är syftet med EGR att påverka luft-/bränsleblandningens sammansättning och därmed själva förbränningsprocessen. Genom att tillföra en andel inert gas i blandningen sänks förbränningstemperaturen. Lägre temperaturer leder till minskade utsläpp av kväveoxider (NOx) i avgaserna.
Att förstå grunderna är viktigt, eftersom det hjälper tekniker att känna igen typiska problem vid felsökning och vid byte av defekta komponenter i EGR-systemet.
Inert gas (icke brännbar) finns inte i en separat tank – i stället används avgaserna för att blandas in i A/F-blandningen.
EGR-ventilens syfte är att återcirkulera en del av avgaserna tillbaka till cylindern.
Rätt nivåer är avgörande – varken för mycket eller för lite.
Tryckskillnader och flöden är centrala.
För att uppnå det tryck som krävs för effektiv EGR används regleringsventiler i insugningssystemet, vilka skapar den tryckskillnad som behövs mellan avgas- och insugssidan. När luft-/bränsleblandningen har förbränts leds en del av avgaserna via EGR-ventilen och blandas på nytt med insugsluften.
Resultatet är att mindre syre når cylindern, vilket sänker förbränningstemperaturen. Det reducerar i sin tur mängden NOx som motorn producerar, eftersom högre temperaturer skapar mer skadliga kväveoxider. Ventilen är därför en nyckelkomponent i EGR-systemet, då den reglerar mängden avgaser som återförs.
EGR-ventiler finns i olika utföranden, både pneumatiska och elektriska. Eftersom enkel EGR ofta inte är tillräcklig för att uppfylla utsläppsstandarder är vissa även försedda med anslutningar för kylning. Kylning av avgaserna sänker förbränningstemperaturen ytterligare och minskar därmed NOx-utsläppen ännu mer. Men systemet kan också kringgå ventilen när höga avgastemperaturer behövs, exempelvis vid regenerering av dieselpartikelfilter.
Sensorer spelar också en avgörande roll i EGR-systemet, särskilt NOx-sensorn som är placerad i avgassystemet. Den levererar viktig information till fordonets elektroniska styrenhet (ECU), så att den kan reglera luft-/bränsleblandningen och styra EGR-ventilen. Eftersom både ventilen och NOx-sensorn ständigt utsätts för extremt varma avgaser arbetar de i en mycket krävande miljö.
EGR-systemet kan inte heller ses isolerat från fordonets tändsystem och motorstyrsystem (EMS), eftersom alla måste samverka för att motorn ska fungera inom sina designparametrar och leverera rätt bränsleförbrukning, utsläpp och prestanda.
Som en ledande originalutrustningstillverkare (OE) globalt, erbjuder DENSO eftermarknadskomponenter som ger verkstäder den optimala lösningen vid service och reparation av både bensin- och dieselmotorer.
Tändningsprogrammet omfattar tändstift, glödstift och tändspolar. EMS-sortimentet inkluderar lambdasonder, avgastemperaturgivare, luftmassemätare (MAF), kamaxel- och vevaxelgivare, EGR-ventiler och MAP-sensorer. Bland DENSOs dieselkomponenter finns dessutom common rail-injektorer och pumpar.
Mer information om DENSO Aftermarket-programmet finns på: www.denso-am.eu.