23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Hybridtorkarbladet – En perfekt symbios mellan beprövad och modern teknologi

Det råder en viss förvirring bland verkstäder och tillbehörsbutiker när de står inför Hybridtorkarbladet, För att försöka reda ut begreppen svarar produkt- och varumärkeschef på TRICO Sverige, Patrik Ferdfelt, på sex vanliga frågor om Hybridbladet

F: Vad är torkarbladets historia - innan Hybrid designen introducerades?

"Den vanliga "konventionella" typen av torkare, med metallram och kopplingar, har funnits i årtionden, och mycket lite har förändrats. Vanligtvis utrustad med en krokanslutning, var det ett enkelt serviceobjekt med kanske 15 artikelnummer som täckte 98 % av marknadens behov.

"Tidigt 2000-tal lanserades en helt ny teknologi: Fjäderbladet, ibland kallat "Flat", ”Beam” eller "aero" torkarbladet. I stället för de traditionella kopplingarna använder de en solid, förspänd stålstråle som ger en jämnare tryckfördelning över hela bladlängden. Dessa kommer med en mängd olika anslutningar - inte bara den vanliga kroken - vilket väsentligt ökar mängden artikelnummer som krävs för att täcka alla applikationer. "

Fråga: När introducerades Hybridbladet - och vad exakt är det?

"Hybridtorkarblad lanserades av vissa tillverkare som ett alternativ till traditionella stålblad. De använder en beprövad och testad konventionell standardbladsram - med kroktypsfästning - tillsammans med ett plastskal som är monterat över stålet. Detta fungerar som en spoiler för att minska vindlyft och men även som ett styling hjälpmedel för snyggare design på fordonet. därmed en "hybrid" av traditionell teknik med modern design. "

F: Vilka fordon är utrustade med Hybridtorkarblad?

"Inledningsvis var Hybridtorkarblad vanliga på många japanska och koreanska fordon - populära exempel är Honda Accord, Hyundai i30, Kia Cee'd och Toyota Rav 4; deras popularitet har dock spridit sig globalt och vuxit med andra tillverkare, och de är nu utrustade på en stor mängd populära fordon, inklusive Hyundai i30 och i40, Opel Insignia, Mini Cooper och Mini One; BMW X5 och X6; Honda Jazz, Peugeot 4007 och 4008; Toyota Yaris och mer (nedan). "

Fråga: Jag är tekniker, så varför ska jag montera speciella Hybridblad?

"Tekniskt, eftersom Hybridbladen är baserade på ett vanligt konventionellt blad, kan du enkelt ersätta dem med ett äldre stålblad; Detta ger dock kunderna ett "steg bakåt" i både styling och prestanda; i själva verket är det vanligt att kunderna klagar eftersom ett äldre konventionellt blad inte ser så snygg ut som deras ursprungliga. "

Fråga: Som en butik, varför ska jag lagerföra Hybridblad?

"Det ger en möjlighet till en högre värdeförsäljning. Som en mer modern och specialprodukt ger Hybridblad ett högre pris över konventionella stålblad som vanligtvis är det billigaste alternativet av alla blad typer."

Fråga: Vilka fördelar har TRICO Hybridtorkarblad över andra tillverkare?

"Vi tror att TRICO Hybridtorkarblad erbjuder en prestationsförmån över, inte bara eftermarknadskonkurrensen, utan även originalbladet. Istället för att använda en konventionell metallram, har TRICO Hybridtorkarblad ett modernt fjäderblad, med ett hybridsystem av plastskydd.

"För bilisten kan de vara säkra på att de köper och kör med ett blad som från utsidan ser ut som det ursprungliga bladet, men under använder modernare torkningsteknik."

Nyckelfakta:

• Uppskattningsvis 10% av fordon som körs på svenska vägar är nu utrustade med Hybridtorkarblad monterade som standard - och detta ökar från år till år.

• Runt 20 % av de nya fordonsmodellerna har Hybridtorkarblad som standard.

• Fler än 100 modeller som kör på vägen har standardbladen som standard.

• Två av 10 bästsäljare från 2015 var utrustade med Hybridblad som standard.

Populära applikationer utrustade med Hybridtorkarblad:

Opel Insignia (2008-framåt)
Mini One/Cooper (2014-framåt)
Nissan Qashqai (2014-framåt)
Nissan Note (2013-framåt)
BMW X5 (2013-framåt)
Honda Civic (2012-framåt)
Toyota Prius (2009-2016)
Mazda 2 (2015-framåt)
Mazda 6 (2008-framåt)
Land Rover Discovery (2015-framåt)
Honda CR-V (2006-framåt)

För mer information om TRICO, kontakta Patrik Ferdfelt på 070-636 13 76 eller på patrik@ferdfelt.se.

Om TRICO Products Corporation:
I över 90 år har TRICO Products Corporation varit en av världens största tillverkare av torkarbladsprodukter och system med stora verksamheter i Asien, Australien, Nordamerika, Sydamerika och Europa.

TRICO utvecklar avancerad torkarteknik för fordonsindustrin och förare över hela världen. Varje torkarblad är utformat med ledande innovativ teknik för att säkerställa maximal hållbarhet och förbättrad synlighet. För mer information om TRICOs produktlinjer, besök www.trico.eu.com

 

Ferdfelt Trading AB
Albybergsringen 116
137 69 Haninge
Haninge kommun
Sverige
VAT nummer: SE5563030492

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.031