Glöm inte att byta tändstift, påminner DENSO
Vid normal användning slits tändstift gradvis och måste bytas ut. Ibland kan de också behöva uppgraderas av motorprestandaskäl, men oavsett anledning bör DENSO-tändstift vara förstahandsvalet vid byte.
Enkelt uttryckt är syftet med en tändstift att alstra en gnista – en högspänningsladdning som ”hoppar” över avståndet mellan elektroderna – som antänder bränsle- och luftblandningen som kommer in i förbränningskammaren i cylinderhuvudet för att driva motorn. Det är därför en viktig komponent, så endast högkvalitativa tändstift, såsom de som tillverkas av DENSO, bör monteras.
Men precis som nästan alla andra fordonskomponenter har tändstift en viss livslängd. Vilka är de vanligaste orsakerna till att de tappar prestanda och behöver bytas ut?
Den främsta anledningen till att tändstift behöver bytas ut är erosion av elektroden, som orsakas av gnistan själv. Varje gång gnistan hoppar över gapet eroderar den en nästan omätbart liten mängd material från elektroderna. Under sin livslängd kommer detta dock att ske miljontals gånger, vilket gradvis ökar gapet och minskar gnistan effektivitet, vilket påverkar motorns prestanda och ökar avgasutsläppen och bränsleförbrukningen. Om gapet blir för stort minskar dessutom motorns effektivitet och det blir extra belastning på tändspolen, eftersom den måste generera en högre spänning för att gnistan ska kunna hoppa över det större gapet.
Hur mycket elektroderna slits beror främst på vilket material de är tillverkade av. Med utvecklingen av nickelelektroder, som för övrigt nu anses vara den grundläggande tekniken för tändstift i bilar, har det tidigare kravet på att regelbundet återställa gapet ersatts, främst eftersom materialet är mer slitstarkt. Erosion förekommer dock fortfarande, i den utsträckning att elektroderna efter cirka 50 000 km är mycket slitna, vilket innebär att tändstiftet har nått slutet av sin livslängd.
Det är värt att nämna att även om detta slitage är helt normalt, finns det faktorer som moderna körvanor, nya bränsletyper och varierande väderförhållanden som kan påskynda slitagehastigheten och innebära att tändstiften måste bytas oftare.
Slitna elektroder kan orsaka ojämn motorgång, misständningar och startproblem, även om det också finns andra faktorer relaterade till tändstift som orsakar startproblem. Under vissa förhållanden kan fukt ansamlas i förbränningskammaren, som sedan samlas på elektroden och gör det svårare för gnistan att hoppa över gapet tills fukten blåses bort.
I regioner där det kan förekomma stora svängningar i dag- och nattemperaturer är fenomenet kanske mer förståeligt och det kan ses när fordonets yta är våt av kondens, vilket ungefär är vad som händer inuti motorn. Problemet förvärras av den senaste ändringen av bensinspecifikationen från E5 till E10, som tenderar att dra till sig högre fuktnivåer. Men även moderna körvanor efter pandemin, där fordon används mindre ofta och för kortare resor, har en liknande effekt, eftersom motorn ofta inte når sin optimala driftstemperatur innan den parkeras och det tar längre tid att förbruka bränslet i tanken, vilket med tiden leder till att mer vatten ansamlas i tanken. Alla dessa problem visar sig främst i form av startproblem, och att byta till nya tändstift kan vara den rätta lösningen.
Förutom att byta tändstift oftare finns det ett annat sätt att göra tändningen mer motståndskraftig mot dessa faktorer, nämligen att uppgradera tändstiftet med en annan teknik.
DENSO:s patenterade tändstift med dubbla spetsar (TT) kringgår dessa problem genom att inte bara använda tunnare elektroder tillverkade av mer hållbara material som platina eller iridium, utan också genom att öka deras längd, vilket minskar deras yta och innebär att fukten inte kan ”hänga” på den övre elektroden eller ”sitta” på den undre.
Dessutom ger dessa tunnare elektroder en mer koncentrerad gnista, som är kraftfullare och mer jämn över hela sin 360 graders omkrets, och maximerar förbränningseffektiviteten hos bränsle/luftblandningen. Detta ökar effekten, samtidigt som avgasutsläppen minskar och bränsleförbrukningen förbättras, samt att tändspolen kräver mindre energi. Med DENSO Iridium TT-typerna slutar fördelarna dock inte där, eftersom dessa slitstarka material innebär att de också har en mycket längre livslängd på cirka 120 000 km.
Även om moderna motorer drar nytta av elektronisk styrning för bränsleinsprutning, tändning och andra motorrelaterade system, vilket avsevärt minskar risken för dålig förbränning jämfört med tidigare generationer, kan problem fortfarande uppstå.
Typiska feltyper
Trots att det är olika symptom orsakas både förtändning och knackning av fel som påverkar förbränningsprocessen. Förtändning uppstår när en het punkt i förbränningskammaren kan antända luft/bränsleblandningen innan tändstiftet ger rätt tändning, och har samma effekt som om tändningen är för tidig. Tidig förbränning orsakar för tidigt tryck och för höga temperaturer i cylindern, vilket i slutändan kan leda till mer skadlig detonation.
Detonation uppstår när små fickor av luft/bränsleblandning antänds oberoende av varandra av högt tryck efter att förbränningen har startat. Under normal förbränning stiger trycket och temperaturen i andra delar av kammaren när flamman gradvis växer och sprider sig genom förbränningskammaren. Under detonation blir dock trycket och temperaturen i de delar där flamman ännu inte har nått för högt och detonerar oberoende av flamman. Detta kan orsaka snabba tryckvågor, vilket skapar ett hörbart knackande eller pingande ljud. Långvarig detonation kan orsaka allvarliga motorskador, såsom smältning av kolvar och till och med avgasventiler.
Diagnostik och felsökning
Det är viktigt att betona att det finns olika tändningsrelaterade symptom som kan uppstå och som initialt kan verka vara fel relaterade till tändstift, men som också kan orsakas av andra fel i fordonets system eller andra problem som påverkar tändstiftens funktion.
När problem uppstår bör du därför börja med att kontrollera att de tändstift som används är av rätt typ för motorn, men också kontrollera deras skick. Börja med elektroderna, men kontrollera också om det finns sprickor eller skador på isolatorn.
Dessutom kan en undersökning av elektroderna, isolatorns nos och tändstiftshuset avslöja många tändningsrelaterade problem, vilket ofta kallas att ”läsa” tändstiftet. Följande bild visar de vanligaste fynden.
Ett omfattande urval av diagnostiska tips finns dock i en teknisk affisch som kan laddas ner här.
Produktval
När du letar efter rätt ersättningsgnistplugg är det viktigt att tydligt identifiera fordonsmodellen och motorkoden, dess utsläppsstandard, tillverkningsår och motoreffekt. Tänk också på att fordon som säljs i olika regioner ibland kräver en annan typ av tändstift.
Även om vissa detaljerade specifikationer är avgörande för fordonstillverkarna, kan de vara mindre relevanta för eftermarknaden. Därför tillämpar eftermarknadsleverantörer en konsolideringslogik för att göra sitt eftermarknadssortiment mer effektivt. Förmågan att bedöma konsolidering tillsammans med kvalitetsstandarder varierar dock kraftigt mellan olika leverantörer. Därför rekommenderas det starkt att endast köpa tändstift från originalutrustningsleverantörer (OE) som DENSO, som tillför sin OE-kompetens till eftermarknaden utan att kompromissa med prestanda, tillförlitlighet eller livslängd.
För att ta reda på allt du behöver veta om DENSO-tändstift, klicka här.
Montering av tändstift
Ytterligare problem kan uppstå i samband med det vridmoment som appliceras på tändstiftet under monteringen. Om det görs på rätt sätt kommer packningen inte att komprimeras helt, men ändå säkerställa att förbränningskammaren är lufttät under motordrift och korrekt överföra värmen som genereras genom motorhöljet.
Om tändstiftet däremot är för hårt åtdraget kommer packningen att komprimeras utöver sin tolerans och metallhöljet kan deformeras. Om det sträcks kan inte bara isolatorn spricka eller lossna, utan höljet kan också ha en negativ inverkan på värmeöverföringen genom cylinderhuvudet och motorhöljet, vilket påverkar motorns värmehantering.
För att förhindra skador på isolatorn i synnerhet måste dessutom hylsan som används för att installera tändstiftet placeras korrekt och förbli parallell med tändstiftet när det dras åt till rätt vridmomentvärde.
Med denna guide och genom att följa de principer som anges i den kommer tekniker att kunna bedöma tändstiftsens skick korrekt och inse att genom att välja DENSO-tändstift som ersättning kommer motorns prestanda att optimeras, samtidigt som avgasutsläppen minskas, vilket gör att ägaren kan njuta av ökad tillförlitlighet och större effektivitet.
Vill du lära dig mer? Besök vår e-learningplattform för detaljerad information och expertråd.