23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Bästa praxis för byte av glödstift från DENSO

Glödstift är fortfarande en viktig komponent för snabb och effektiv start av dieselmotorer, men spelar nu också en viktig roll i efterbehandlingsprocessen för diesel, så deras skick är viktigt.

Eftersom bränsle/luftblandningen i en dieselmotor självantänder när den utsätts för högt tryck i förbränningskammaren, krävs ingen tändgnista. Glödstifts primära uppgift är dock att underlätta startprocessen genom att värma upp blandningen när motorn är kall.

Konstruktionen utvecklades på 1920-talet och förblev i stort sett oförändrad fram till 1970-talet, då den externa spoltekniken ersattes av en täckt spole, som fortfarande används i moderna glödstift. Under ytan ersattes dock de första täckta glödstiften med enkel spole från 1970-talet av versioner med dubbel spole på 80-talet, av keramiska glödstiften på 90-talet och av glödstiften med omedelbar uppvärmning på 2000-talet, en konstruktion som fortfarande används idag.

Till skillnad från tändstift, som omfattas av byten som specificeras av fordonstillverkaren (VM), finns det i allmänhet inga sådana föreskrifter för glödstift. Hur vet då teknikerna när de ska bytas ut?

Liksom alla andra fordonskomponenter har glödstaven en livslängd, som i grova drag definieras av antalet värmecykler den kan genomgå innan den börjar förlora prestanda. Detta är mycket svårt att korrelera med den sträcka ett fordon kör per år, eftersom det egentligen är kopplat till antalet motorstarter (och senare dieselreningscykler) som glödstaven måste aktiveras för, snarare än den sträcka fordonet har kört.

Vad som är säkert är att de senaste tidens körvanor efter pandemin, med färre resor och kortare sträckor, har haft en oproportionerligt stor inverkan på dieseldrivna bilar jämfört med bensindrivna bilar, och detta beror till stor del på dieselmotorns termiska effektivitet och den tid det tar att nå dess konstruerade driftstemperatur.

Eftersom det i grunden är oljans temperatur som exakt definierar motorns temperatur, och oljan ofta kan ta 20 eller fler kilometer att nå sin optimala temperatur, har detta stora konsekvenser för motorns prestanda, inklusive glödstiften. Ju fler kallstarter de gör utan att nå sin avsedda driftstemperatur, desto snabbare slits de ut.

För att göra saken ännu värre, eftersom glödstiften nu har en roll i regenereringsprocessen för dieselpartikelfiltret, för att tillfälligt höja temperaturen på avgaserna så att de kan bränna bort sotet som fångats upp i filtret, måste de arbeta extra hårt på fordon som endast kör korta sträckor för att aktivera den process som skulle ske naturligt under användning i ett fordon som kör längre sträckor. Kort sagt, även om fordonen i allmänhet används mindre, måste glödstiften arbeta hårdare, vilket innebär att de måste bytas ut oftare.

Som ett resultat av detta kan varningssignaler på potentiella problem med glödstiften vara allt från problem med att starta motorn från kallt till oförmåga att regenerera partikelfiltret. Trots att glödstift är en relativt liten komponent har de stor inverkan på motorns prestanda, vilket är anledningen till att det är så viktigt att ha högkvalitativa produkter från en renommerad originalutrustningstillverkare (OE), såsom DENSO.

Ytterligare bevis på problem med glödstift, eller att de helt slutar fungera, kan också identifieras genom diagnostiska kontroller under exempelvis avgasutsläppstester, samt genom varningar på fordonets instrumentpanel.

Felsökning

Som regel orsakas de flesta fel på glödstift av för hög spänning och/eller värme. Även om de är konstruerade för att fungera mellan 850 och 1 100 grader Celsius kan det leda till överhettning om strömmen till glödstiftet hålls kvar för länge på grund av ett felaktigt relä och/eller en felaktig styrenhet, vilket gör att glödstiftet sväller, spricker eller spricker och omedelbart slutar fungera. Innan du byter ut en trasig glödstift är det därför lämpligt att kontrollera hela det elektriska tändsystemet för att identifiera det underliggande felet. För avancerad insprutningstidpunkt, läckande insprutare eller diesel som körs i motorn kommer att orsaka att förbränningstemperaturen ökar för mycket, vilket också kan skada glödstiften. Att snabbt hitta fel hjälper därför till att minimera motorskador.

Vilka är de vanligaste symptomen på ett glödstiftsfel?

  • En motorvarningslampa är den första indikationen på att det kan finnas ett fel i glödstiftet eller värmetemperaturgivaren.
  • Svårigheter att starta motorn, särskilt i kalla förhållanden, är ett tecken på att glödstiften inte värms upp tillräckligt snabbt.
  • Om motorn börjar avge vit rök från avgasröret vid tomgång kan det tyda på att glödstiften har brunnit ut. Detta märks särskilt vid kallstart.
  • Omvänt kan svart rök från avgasröret eller ökad bränsleförbrukning också vara tecken på fel på glödstiften.

Vilka är de vanligaste felen på glödstiften?

(see pictures)

Installation

Även om installationsproblem inkluderar över- och underdragning av glödstiften i cylinderhuvudet, är ett tips som ofta förbises att använda ett gängverktyg på gängorna innan du monterar de nya glödstiften.

Anledningen till att detta är ett viktigt steg är att det bildas naturliga kolavlagringar runt den exponerade delen av glödstiftet och längst ner på gängan i förbränningskammaren. Genom att rensa bort dessa avlagringar innan de nya glödstiften monteras säkerställs att de skruvas in ordentligt och utan onödigt motstånd, redo för slutlig åtdragning till VM:s specifika vridmomentvärde.

Sortiment och tillgänglighet

Glödstiften av OE-kvalitet i DENSO Aftermarkets sortiment ger den oberoende service- och reparationssektorn ett omfattande utbud av ersättningsalternativ för de allra flesta europeiska fordon och finns allmänt tillgängliga hos dess distributionspartner över hela Europa.

www.denso-am.eu

DENSO Europe BV
Hogeweyselaan 165
1382 JL JL Weesp
Netherlands

Kontaktperson

LC
BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|