Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

| Medlemsnyhet | Företag Glykol AB

Det var ca 401 000 personbilar som fick anmärkning under 2017. När en bil får anmärkningar vid besiktningen måste bilen ofta ombesiktigas. En ackrediterad verkstad får "släcka tvåor" något som ger verkstadstimmar.

En ackrediterad verkstad kan efter reparation och kontroll av brister intyga direkt till vägtrafikregistret att bristerna är åtgärdade. För att kunna bli ackrediterad av myndigheten SWEDAC krävs att verkstaden arbetar med kvalitetsledning, det finns krav på utbildning och på tillgång till verktyg. Vår erfarenhet är att det finns tre frågor som är absolut viktigast för verkstaden. Dessa är:

  • Vad kostar det?
  • Kommer vi att tjäna pengar på detta?
  • Är det krånglig? 

Här nedan ger vi kort svar på dessa tre frågor.

Vad kostar det? Det finns flera olika aktörer som verkstaden behöver köpa tjänster från för att komma igång till detta så har också SWEDAC en avgift. Totalt kostar det första året mellan 50- 60 000 kronor och därefter ca 25 000 kronor per år. Här finns rörliga kostnader och uppgifterna ovan kan skilja sig lite. Det är möjligt att skriva ett eget ledningssystem samt skaffa sig kunskaperna som behövs men det finns även ett antal aktörer på marknaden som erbjuder tjänster för att underlätta denna process för verkstaden. Glykol AB är en av dessa aktörer. 

Kommer vi att tjäna pengar på detta? Vi har undersökt hur mycket som verkstaden fakturerar vid en släckning av en tvåa på ett fordon. Resultatet är ca 2000 kronor för arbete och ca 2000 kronor för reservdelar. Vi har erfarenhet av verkstäder som släcker 2or på 50 bilar om året och verkstäder som släcker 2or på 350-1000 bilar om året. För vissa verkstäder har det påverkat omsättningen för avsevärt. De förklarar att de i dagsläget aldrig kommer att sluta med att släcka 2or. För andra verkstäder genererar det inte alls nog många affärer för att vara lönsamt.  Intressant är dock att de vi arbetar med som släcker flest tvåor alla har besiktningsorgan i området. En alternativ modell till att vara ackredtierad som förekommer är att verkstaden låter en mekaniker åka till ett besiktningsorgan i närheten för att släcka tvåan där. Vår uppfattning är att det för de allra flesta verkstäder är en kostsam modell.

Det finns idag effektiva tjänster för att nå de bilägare som fått anmärkning och på detta sätt erbjuda verkstadens tjänster. Verkstaden får genom dessa tjänster även information om vilken typ av anmärkning bilen fått och kan skapa en personlig inbjudan till just din verkstad. Det är alltså möjligt att analysera hur många verkstadsbesök en ackreditering kan komma att generera.

Är det krånglig? Att vara ackrediterat kräver att man följer vad som står i ledningssystemet. Det tar i början viss kraft. Uppsidan är att det sparar tid och krångel. Det blir en bättre ordning på verkstaden och därmed sparar verkstaden tid. Om man anlitar en leverantör med god höjd och support är arbetsbördan mindre.

Över 300 verkstäder använder idag våra ledningssystem. Över 1000 verkstäder använder någon av våra tjänster för kvalitetsledning. Bengt Ericson är konceptansvarig på företaget Glykol AB.
Kontakt: bengt@glykol.com eller 0705-255429.
Beställ gärna, utan kostnad vår översikt över hur det går till - processen att bli ackrediterad. Här finns även mer detaljerade uppgifter om kostnader.

Om Bengt Ericson

Bengt Ericson har över 20 års erfarenhet av fordonsbranschen. Efter en karriär som yrkesofficer inom fordonsteknik arbetade Bengt med utbildning och kvalitet på Svensk Bilprovning. De senaste 10 åren har han haft olika chefstjänster inom Mekonomen Group. Under åtta år har Bengt varit kvalite- och hållbarhetschef och bland annat ansvarat för koncernens ISO certifiering av ett stort antal verkstäder och butiker



Skriv din kommentar

Medlemsnyhet

Företag
Glykol AB

PILGRIMSVÄGEN 62
126 48 Hägersten
Sverige
Glykol AB

Sänd till en kollega

0.076