23948sdkhjf

Mycket nytt i McLarens nya lättviktare

McLaren beskriver nya 750S som mer av allt förutom vikten. Modellen kommer som coupé och spider och har bantats med 30 kilo.

Omkring en tredjedel av komponenterna i 750S är modifierade eller nyutvecklade enligt McLaren. Tillverkaren säger att de gjordes efter ingående analyser av deras andra modell 720S.

Coupémodellen av 750S väger 1 277 kilo som lättast. Det gör att modellen ska vara den lättaste serieproducerade som McLaren släppt.

Den låga vikten, V8-motorns prestanda och bilens enastående dynamiska förmågor kombineras här för att leverera en körupplevelse som når nya höjder Michael Leiters, vd McLaren Automotive

Detta förutsatt att man valt alla lättvikts- och kolfiberalternativ. Bland dessa finns tioekrade fälgar och skalstolar i kolfiber. Som de flesta superbilar är den låga vikten en förutsättning för bilens prestanda. McLaren utlovar också noll till hundra på 2,8 sekunder och noll till tvåhundra på 7,2 sekunder. Motorn som möjliggör detta är en fyraliters dubbelturboladdad V8 med en effekt på 750PS och ett vridmoment på 800 Nm.

McLaren har också passat på att uppdatera sin Proactive chassis control med PCC III. Både aktiva och passiva delar i systemet har fått uppdateringar som ska ge bättre fjädringsprestanda, åkkomfort, och kurvbalans.

Den nya McLaren-tekniken, McLaren control launcher, MCL, gör sin debut på /50S och ska ge ännu fler möjligheter till föraren att interagera med bilen. Med den kan föraren spara skräddarsydda körpreferenser åtkomliga med enbart ett knapptryck.

750S självbärande kolfiberkaross med ultratunna A-stolpar och inglasade C-stolpar ska kunna ge föraren nästan 360 graders sikt. Till det går det att spana in motorn från förarsätet tack vare det dubbelglasade fönstret. Om man väljer cabversionen av spidermodellen får man även det McLaren kallar för RHT, Retractable hart top. Ett tak som kan öppnas på under elva sekunder vid hastigheter på upp till 50 knyck. Taket går dessutom att utrustas med dynamiskt glas för att få in mer ljus.

– För att göra en bil, som av så många förare redan beskrivs som ett riktmärke, ännu bättre måste du undersöka varenda detalj och verkligen driva på för förbättringar som höjer ribban igen. Det är vad vi har gjort med nya 750S. Den låga vikten, V8-motorns prestanda och bilens enastående dynamiska förmågor kombineras här för att leverera en körupplevelse som når nya höjder", säger Michael Leiters, vd för McLaren Automotive, i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078