23948sdkhjf

Nya bromskomponenter från ZF Aftermarket: hållbara, innovativa och användarvänliga

  • bromsbelägget TRW Electric Blue för elfordon är nu kopparfritt
  • nya TRW-bromsslangar – lättare att installera och bättre bromskänsla för föraren
  • en liten del med stor effekt: ny typ av låg stödklämma med aktiv retur gör att bromsarna nöts mindre.

ZF Aftermarket lanserar tre nya eller reviderade TRW-produkter för bromsreparation, och stödjer därmed ett av de viktigaste affärsområdena för alla oberoende verkstäder. Produkterna inkluderar en ny kopparfri version av bromsbelägget TRW Electric Blue, som är speciellt designad för elfordon. Dessutom visar två nya produkter att betydande framsteg kan göras genom noggrann utveckling och utnyttjande av ZF OE-kraften: den nya designen av bromsslangar och den låga stödklämman med aktiv fjäderretur.


TRW:s låga stödklämma med aktiv fjäderretur från ZF Aftermarket är en produktinnovation för både originalutrustningar och ersättningsmarknaden.

Bromsarna på elfordon med batteri ställer speciella krav på bromsbeläggen. De måste fungera så tyst som möjligt, nötas minimalt och fortfarande ha full friktionsprestanda även efter en längre period utan användning. Dessa krav har uppfyllts av bromsbeläggen TRW Electric Blue, som är speciellt designade för elfordon, sedan debuten 2018.

Nu har TRW:s bromsexperter förbättrat bromsarnas prestanda ytterligare med revisioner och nya egenskaper. Detta inkluderar till exempel borttagningen av koppar i dynmassan. Även om kopparhalten har begränsats under flera år av specifikationerna som anges i ECE-R90-reglerna har ZF Aftermarket nu lyckats att helt avstå från denna tungmetall. Dessutom består TRW-bromsbelägget av i genomsnitt 13 % återvunnet material och har inga organiska lösningsmedel. Tillsammans med ännu mindre nötning – den första generationen av Electric Blue producerade redan 45 % mindre bromsdamm än konventionella friktionsbelägg – minskar de optimerade TRW-produkterna avsevärt utsläppen av miljöföroreningar.

Dessutom använder ZF endast el från vind- och solenergi i produktionsprocessen vid sin fabrik i Spanien där bromsbeläggen TRW Electric Blue tillverkas, vilket minskar koldioxidutsläppen med 14 600 ton per år. Under det första kvartalet 2023 kommer dessutom, som en del av nylanseringen av Electric Blue, alla polyetenpåsar som används i förpackningen att ersättas med ekologiska påsar, vilket sparar mer än 9 ton plast per år.

Men det är inte bara miljöskyddsmässigt som bromsexperterna har vidareutvecklat produktsortimentet Electric Blue. Buller, vibrationer och hårdheten har reducerats, vilket ger ökad körkomfort. Den nya generationens bromsbelägg TRW Electric Blue känns igen på sin nya design. Från och med nu har över 60 versioner gjorts tillgängliga för flera av dagens elfordon och laddhybrider.


De nyutvecklade TRW-bromsslangarna är nu mindre, lättare och mer elastiska.

Nya TRW-bromsslangar som är lättare att installera

En annan innovation från ZF Aftermarket är att de helt har gjort om sitt sortiment av TRW-bromsslangar. En förbättrad elastomer har gjort det möjligt att minska ytterdiametern från 10,2 till 9,0 millimeter. Detta minskar vikten med upp till 15 % och har gjort slangarna 13 % mer elastiska, vilket gör dem enklare att installera. Slangmaterialet med sitt mellanskikt av eten-propen-diengummi (EPDM) är mer motståndskraftigt mot bromsvätska och höga temperaturer, vilket förbättrar komponenternas säkerhet och hållbarhet. Dessutom ger den mer stabila konstruktionen en mindre volymökning under tryck. Detta ger föraren en snabbare bromsrespons och därmed en kortare bromssträcka. Dessutom är pedalkänslan mer exakt.

För att göra det enklare för verkstäder att beställa, använda och montera de nya komponenterna kommer ZF Aftermarket från och med nu att använda samma artikelnummer som för respektive föregångare. Även alla monteringsdelar och tätningar förblir oförändrade. ZF Aftermarket ger en omfattande marknadstäckning, med cirka 1 400 referenser.


De kopparfria bromsbeläggen från TRW Electric Blue känns igen på den nya designen.

En liten del ger stor effekt: den nya, låga TRW-stödklämman

Under varumärket TRW läggs en produkt som redan är i produktion för OE till eftermarknadsportföljen för 2023: den låga stödklämman med aktiv fjäderretur. Detta är en specialformad fjäder som kläms fast mellan bromsoket och bromsbelägget. Sådana klämmor används i första hand för att säkerställa korrekt placering av beläggen, men TRW:s produktinnovation stödjer också bromskolvens rollback-funktion, vilket säkerställer att bromsbelägget inte vilar mot skivan under körning. Detta undviker onödigt nötning och minskar utsläppen av smått damm samt bränsleförbrukningen. Samtidigt ökar detta andelen kinetisk energi som kan återvinnas i elbilar genom återhämtning. Och sist men inte minst gör avsaknaden av kontinuerlig friktion mellan bromsbelägget och skivan att även oljud förhindras.

Markus Wittig, chef för affärsområdet Personbilseftermarknad, säger: ”Miljöskydd och innovation är djupt förankrade i ZF Aftermarkets DNA. Våra nuvarande portföljexpansioner visar hur vi konsekvent implementerar dessa två företagsmål i produktutvecklingen. Detta är särskilt viktigt. för bromsprodukter, eftersom detta område även kommer att vara en av de viktigaste försäljningsdelarna för våra kunder inom dagens elektriska mobilitet. Med produkterna av märket TRW täcker vi helt den europeiska fordonsflottan och ligger även i framkant för tekniska framsteg.”

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048