23948sdkhjf

Andréa är uppväxt i verkstaden

Fordonsbranschen är fortfarande väldigt mansdominerad, men kvinnorna blir allt fler. I en serie artiklar kommer Motormagasinet porträttera kvinnor som valt att satsa på yrken inom motorsegmentet. Nu har turen kommit till Andréa Magnusson, kundmottagare, mekaniker och verkstadsägare på Bilteknik i Östersund.

Andréa Magnusson är mer eller mindre uppvuxen i verkstan. Redan som liten fick hon hjälpa sin pappa när han behövde någon som kunde hämta verktyg och hålla lampan.

Familjeföretaget Bilteknik i Östersund har mer än 30 år på nacken och där trivs Andréa som hylsnyckeln på bulten.

–Här får jag göra det mesta vilket jag tycker är väldigt roligt. Men visst är det kontakten med kunderna som gör yrket extra skoj, vi har ju världens bästa kunder, säger Andréa Magnusson.

Hon tillhör kategorin självlärd och fick inte gå fordonsgymnasium eftersom hon enligt pappa Bengt ”lärde sig mer och bättre i verkstan”.

– Det blev i stället företagsekonomi som var skittråkigt. Men det var nyttigt och en del har nog fastnat, säger Andréa Magnusson.

Hennes yrkesbana i fordonsbranchen startade i en Mekonomenbutik i Östersund och sedan fortsatte hon som servicerådgivare på Folkes bil i Strömsund.

– Sedan 2013 har jag jobbat i familjeföretaget, Bilteknik i Östersund, och det är här jag trivs bäst.

Men visst är det kontakten med kunderna som gör yrket extra skoj, vi har ju världens bästa kunder. Andréa Magnusson

Och att det är ett familjeföretag är ingen underdrift. Lillebror Anders jobbar även han på verkstaden så syskonen har verkligen fått, eller fötts, med bensinen i blodet. 

– Vi två tog över verkstaden i januari i år, det känns bra att kunna driva verkstan vidare.

Men som ung tjej i branschen så har det inte alltid varit självklart att hon tagits på allvar av kunderna.

– Ibland har det kommit kunder som verkar ha tänkt att ”den där lilla blonda tjejen kan väl inget” och frågat efter en mekaniker. Jag har då svarat med glimten i ögat ”vad tror du att jag gör då, säljer majblommor”. Därefter har jag skojat med dem och sagt att nu tar vi till fördomstaxan för det här ärendet. Det brukar bita bra, säger Andréa Magnusson.

Ett möte som etsat sig fast i minnet var när en äldre gentleman gick och strök vid kundmottagningen innan han tog sig in i verkstaden bakvägen. Han dök sedan upp hos Andréa tämligen moloken, tittandes under lugg, och bad om hjälp med ett dimljus vilket han gladeligen fick hjälp med.

– Han hade då varit inne hos pappa i verkstan och bett om hjälp, men pappa svarade att han fick ta det med verkstadsägaren, det vill säga jag, säger Andréa Magnusson.

På fritiden handlar det om att umgås med sambon och de två döttrarna (som för övrigt fått namn efter förgasare).

Givetvis finns även motorer och bilar med då också.

– Vi brukar åka mycket skoter på vintrarna och på somrarna blir det en del cruising i Chevan och turer på havet med båten, säger Andréa Magnusson.

Hon har även en samling Oplar i sin ägo eller vad sägs om en Opel Manta A, Kadett B kombi och en Rekord Coupé. Men en speciell Opel ligger henne särskilt varmt om hjärtat.

– Min första bil fick jag av farfar och jag har kvar den än. Det är en blå Opel Kadett D, från 1983. Den fick sin första rostanmärkning efter 32 år, men det har jag åtgärdat. Det är en pärla som även barnen gillar, säger Andréa Magnusson.

Kvinnor på fordsonsverkstäderna

Statistiska centralbyråns siffror visar att antalet kvinnor som arbetade som motorfordonsmekaniker eller fordonsreparatörer var 920 stycken. Det innebär att de utgjorde tre procent av det totala antalet på 31 430 stycken.



Känner du en kvinnlig förebild inom fordonsbranschen som vi borde skriva om? Tipsa oss på Motormagasinet - redaktionen@motormagasinet.se

Artikeln är en del av vårt tema om Folk i branschen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095