23948sdkhjf

El dominerade öppningsdagen på tyska mässan

IAA, Internationale Automobil-Ausstellung, IAA, har slagit upp portarna i tyska München och fordonstillverkare från hela världen är där för att visa upp sina senaste alster.

Enligt organisatören av IAA är hela 41 procent av utställarna från asiatiska länder. Kanske inte så förvånande då Kina nyligen gick ut och sade att deras mål är att begrava de gamla bilmärkena från väst. Än så länge finns dock de gamla bilmärkena med i spelet och har under mässans första dag kommit med flera nyheter. Renault visade en uppdaterad version av tredje generationens Kangoo som lanserades för två år sedan. Nu med sju separata och modulära säten. Den nya versionen med namnet Grand Kangoo kommer att komma i en ICE-version samt en helelektrisk med en räckvidd på 265 kilometer.

Mercedes-Benz visade upp Concept CLA Class med en räckvidd på upp till 75 mil. Tillverkaren hävdar att energiförbrukningen kommer att ligga på runt 1,2 kWh/mil. Till det ska den nya elbilsfamiljen utrustas med Mercedes-Benz egna operativsystem, MB.OS.

Smart var på plats med sin helelektriska #3 som de valt att kalla den. Enligt tillverkaren kommer den i fyra versioner. Till det ska de släppa en version för att fira 25-årsjubileum. Den nya Smart-bilen kommer ha en toppeffekt som sträcker sig från 200 kW (268 hk) till 315 kW (422 hk) beroende på version.

För den som var ute efter något mer sportigt kunde beskåda världspremiären av Cupra DarkRebel på plats. Tillverkaren skryter med att över 270 000 Cupra Tribe-medlemmar har fått bidra till designen genom en virtuell konfigurator. Resultatet blev en helt eldriven och tvåsitsig bil och Cupra säger att den har över 450 hästkrafter och klarar noll till hundra på under fyra sekunder.

En annan världspremiär stod Volkswagen för när de visade upp ID. GTI Concept. Volkswagen har gått ut med att de ska lansera elva nya eldrivna modeller fram till 2027. Konceptbilen ska därmed visa hur GTI-märket ska föras in i elektrifieringens tidsålder.

– Den perfekta kombinationen av körglädje och vardagsnytta – det är vad de tre bokstäverna GTI har betytt i årtionden. Den är fortfarande sportig, ikonisk, tekniskt progressiv och tillgänglig, men nu med en ny tolkning för morgondagen: elektrisk, helt uppkopplad och väldigt emotionell. Här passar körglädje och hållbarhet perfekt ihop. Det betyder att GTI har en framtid – för vårt varumärke och för fansen, säger Thomas Schäfer, i ett uttalande.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.098