23948sdkhjf

LEDARE: Kan tullar stoppa bilarna från Kina?

Den europeiska bilmarknaden har fått stor konkurrens av flera nya kinesiska elbilar. Men hur oroliga bör vi egentligen vara över detta? Är bilarna rullande avlyssningsverktyg som bara väntar på att snappa upp känslig information?

Antalet elbilar ökar i Sverige och även om Tesla fortfarande leder elbilsligan gör de kinesiska märkena sitt bästa för att plocka marknadsandelar. Trots att de kinesiska tillverkarna är duktiga på att visa upp sig var det förhållandevis få nyregistreringar under förra året. Zeekr hade 24, Nio som har satsat stort på byte av högvoltsbattereri landade på 201 stycken och Xpeng 235. Ett par märken sticker dock ut. MG hade 6 700 nyregistreringar och BYD 3 425. Flertalet av dessa stod som företags- och leasingbilar. 323 av MG:s bilar och 34 av BYD:s var registrerade på privatpersoner.

Om man vill tro på detta är självklart upp till var och en, men man bör nog vara medveten om att om det finns en uppkopplad kamera och mikrofon kan den avlyssnas.

Gissningsvis kommer det dock att se annorlunda ut i en snar framtid. EU vill höja importtullarna på kinesisktillverkade bilar och experter tror på att detta kan ske redan innan årets slut. Allan von Mehren, Danske Banks chefsanalytiker för Kina, misstänker att importtullarna kommer att höjas från dagens tio procent till mellan 20 och 25 procent. Kina har redan i dag tullar på mellan 15 och 25 procent på bilar från EU. Allan von Mehren tror dock att risken för ett handelskrig skulle vara liten då Kina inte vill skrämma bort det europeiska näringslivet.

De höjda tullarna kan ses som en del i den kritik EU riktat mot Kina och dess fordonstillverkning. När EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen höll sitt årliga tal till unionen förra året lyfte hon kommunistdiktaturens statliga subventioner till fordonsindustrin. Hon menade att deras priser på grund av detta hålls konstlat låga, vilket i sin tur snedvrider den europeiska marknaden.

Men det är mer än priser som oroar och kritiseras när det kommer till kinesiska bilar. Dagens moderna bilar har en mängd utrustning som skulle kunna användas i övervakningssyfte. Kameror, sensorer, mikrofoner, GPS och uppkoppling kan användas av illvilliga makter för att spionera på oliktänkande, dissidenter och andra. Bör man då oroa sig om man sitter i en kinesisk bil? Det beror på om man vill prata hemligheter eller inte. Pontus Johnson, professor på Centrum för cyberförsvar och informationssäkerhet på KTH, har exempelvis avrått från att göra detta om man sitter i en omodifierad kinesisk bil.

Kinesisk lag säger att alla kinesiska företag måste dela information och uppgifter till den kinesiska säkerhets- och underrättelsetjänsten. Något som bland annat resulterat i att flera andra länders myndigheter har förbjudit sina anställda att använda exempelvis Tiktok. 

Huruvida de kinesiska biltillverkarna skickar information från bilar som rullar i Sverige är dock oklart. Xpeng hävdar exempelvis att de rättar sig efter de lokala lagar och bestämmelser som gäller.

Om man vill tro på detta är självklart upp till var och en, men man bör nog vara medveten om att om det finns en uppkopplad kamera och mikrofon kan den avlyssnas. Mellan 2019 och 2022 delade några Teslaanställda material mellan varandra som bilarna hade spelat in. Bland annat ett videoklipp på en naken man som närmade sig en bil.

Att de kinesiska bilarna finns och kommer att finnas på våra vägar är ett faktum. Men det kan nog vara värt att ha ett stänk eller två av kritiskt tänkande när det kommer till dem.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.175