23948sdkhjf

Spikad dom ska ge rätt till data över OBD

EU-domstolen avgjorde i höstas en tvist mellan Carglass och Fiat om rätten till fordonsdata. Nu har domen fastställts av den högre regionala domstolen i Köln.

I onsdags fastslog den högre regionala domstolen i Köln EU-domen från i höstas där EU-domstolen kom fram till att fordonstillverkare inte får ställa några villkor för oberoende aktörer som inte anges i förordningen om typgodkännande. På ena sidan i tvisten stod Belron och Carglass tillsammans med Auto-Teile-Unger (ATU) som är Tysklands största kedja av bilreparatörer. På den andra sidan stod Fiat Chrysler Automobiles, FCA, numer Stellantis Europe.

I samband med rättegången förklarade Belron att byte av vindrutor är något som blivit allt mer komplicerat i moderna fordon. Omkring 30 procent av alla fordon kräver att man kalibrerar ADAS efter att en vindruta har blivit utbytt. Till det kräver många jobb att fordonstekniker har tillgång till bilens data genom OBD.

En del biltillverkare har dock satt upp så kallade ”secure gateways”, säkra portar, för att göra det svårare för biltjuvar. Något som i sin tur också påverkar verkstäderna då dessa behöver betala för ett abonnemang för att komma över fordonsdatan.

I ett uttalande om att domen blivit spikad påpekade Belrons vd, Carlos Brito, att cybersäkerhet förvisso är viktigt men att det måste fungera tillsammans med principerna om öppenhet och schyst konkurrens.

– Vi välkomnar dagens beslut från regionala domstolen i Köln, som bygger på de principer som fastställdes av EU-domstolen i oktober. Tillgång till en bils data via OBD-porten är avgörande för verkstäder över hela Europa, och dagens dom skyddar möjligheten för oberoende tjänsteleverantörer att fortsätta arbeta utan att möta oönskade hinder eller kostnader. Detta är en princip som Belron kommer att fortsätta förespråka. Samtidigt förblir vi engagerade i att arbeta konstruktivt med alla fordonstillverkare och Europeiska kommissionen för att säkerställa att konsumenterna fortsätter att dra nytta av den konkurrens som den oberoende eftermarknaden erbjuder, säger han i ett uttalande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094