23948sdkhjf

Hedin Bil kritiseras för sin hantering av privatleasingkunder

M Sverige kritiserar Hedin Bils sätt att hantera privatleasingkunder. Efter konsumentorganisationens granskning har Hedin Bil dock ändrat sig.  

Under lågränteåren var privatleasing ett populärt val för många svenskar som var i behov av att skaffa en bil. 

Tvisterna som uppstått vid återlämning har därför varit många, vilket Allmänna Reklamationsnämnden har uppmärksammat. 

Nu kritiserar konsumentorganisationen M Sverige  Hedin Bil för att ha fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämningen, vilket strider mot avtalet. 

Nu har företaget ändrat sig, men det först efter att M Sverige granskat förfarandet. 

– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige i ett pressmeddelande.

Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Carl-Erik Stjernvall

Hyresgivaren kan kräva att kunden ska betala för onormalt slitage, då det i avtalet anges att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren”. Inte återförsäljaren. 

Men i exempel som M Sverige granskat visar det sig att återförsäljaren struntat i det när bilen återlämnas och kommit med egna krav på betalning, helt i strid med avtalet.

– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är det inte alltid, säger Carl-Erik Stjernvall.

Att Hedin Bil både är generalagent och återförsäljare för flera bilmärken gör det extra besvärande, enligt M Sverige.  Det innebär att återförsäljaren inte har möjlighet möjlighet att förhandla med generalagenten om olika kostnader.

– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall.

Hedins kommentar till M Sveriges granskning:

På Hedin Bil arbetar vi hårt och löpande för att säkerställa en hög kundnöjdhet och förbättra vår kundupplevelse i alla avseenden. Detta gäller självklart även för våra privatleasingkunder. Privatleasing är en vanlig finansieringslösning och där vi vet att tydligheten är central.

Vi vill lyfta fram att enligt privatleasingavtalet har hyrestagaren ansvar för att vårda fordonet under leasingperioden. Avtalet föreskriver att hyrestagaren är ersättningsskyldig för kostnader som kan uppstå för att återställa fordonet till normalt skick, eller om detta inte är möjligt, att kompensera för skador som uppkommit på grund av bristande efterlevnad av avtalsenliga skyldigheter, som service och reparation.

När ett privatleasingavtal löper ut förvärvar återförsäljaren (i det här fallet Hedin Bil) äganderätten till fordonet från hyresgivaren (i det här fallet Santander). När fordonet återlämnas till Hedin Bil övergår alltså även äganderätten från hyresgivaren Santander till Hedin Bil. I samband med detta överförs vissa rättigheter från Santander till Hedin, inklusive rätten att fakturera kunden för kostnader för onormalt slitage, enligt vad som är fastställt i avtalet.

Våren 2022 uppdaterade vår partner Santander sina privatleasingavtal för att tydliggöra att det är återförsäljaren som, vid återlämning, ansvarar för att debitera eventuella kostnader för onormalt slitage. Vi ser kontinuerligt över den information som skickas till kunder inför återlämning för att säkerställa att vår kommunikation kring praktiska frågor, inklusive fakturering, är tydlig och transparent. Våra säljare är även tydligt instruerade att informera kunderna om detta när kunden får sin bil levererad.

Vi vill också understryka att det är vår policy att alltid följa rekommendationer från ARN (Allmänna Reklamationsnämnden), och vi tar dessa rekommendationer på största allvar.

M Sveriges råd

Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad.

Klaga först till företaget som du har betalat till.

Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.

Gör gärna också en anmälan till Konsumentverket om att avtalet som ingåtts inte har följts.

Källa: M Sverige

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11