”Den lilla verkstaden kommer att ha svårt att klara sig ensam”
Autoexperten har under en lång tid arbetat för att höja kvaliteten inom bilverkstadsbranschen.
Genom att i första hand stötta verkstäder i deras utveckling, snarare än att enbart fungera som en leverantör, har företaget byggt upp ett långsiktigt och stabilt nätverk av seriösa aktörer.
– Vi vill vara en partner som hjälper verkstäderna att utvecklas, inte bara någon som säljer produkter till dem, säger Anders Nilsson, vd Autoexperten, till Motormagasinet, när vi besöker huvudkontoret i Sollentuna norr om Stockholm.
Tidigare var det vanligt att kedjorna var verkstadsutvecklare, som gav råd om hur en verkstad borde drivas, men samtidigt också försökte sälja produkter till de olika entreprenörerna.
Det fanns då en risk för att fokus hamnade mer på försäljning snarare än att ge verklig vägledning.
– Vi såg att det fanns ett behov av att separera detta. I stället för att försöka sälja in en hel pall med produkter efter att ha pratat om verksamhetsutveckling, ville vi bli en partner som verkligen hjälper verkstäderna att växa och bli bättre, säger Anders Nilsson.
Autoexperten jobbar i dag tätare med sina anslutna verkstäder genom sitt verkstadskoncept. Tanken är att de ska vara en stödjande aktör, som hjälper verkstäder att möta branschens krav och förbättra sina processer, och samtidigt behålla sin självständighet.
En viktig roll i detta har givetvis införandet av Godkänd Bilverkstad spelat.
Företaget var en av de första aktörerna att ställa sig bakom initiativet och såg det som ett viktigt steg mot en mer professionell och transparent bransch.
– Vi var tidiga med att stödja detta och ansåg till och med att det borde vara en lagstiftad standard. I många andra länder är det ett krav att en verkstad måste vara godkänd för att få kallas just bilverkstad. Vi såg att det skulle bidra till en sundare konkurrens och högre kvalitet i branschen, säger Hanna Bühlmann, chef för verkstadskoncept och hållbarhet hos Autoexperten.
Införandet av standarden innebar dock också förändringar inom Autoexpertens nätverk. Verkstäder som inte ville anpassa sig till de nya kvalitetskraven valde att lämna kedjan, medan de kvarvarande fick en tydligare struktur och bättre processer.
– Vi gick från 420 verkstäder till strax under 350. En del valde själva att lämna, andra tackade vi nej till eftersom de inte ville arbeta efter våra standarder. Men vi har alltid varit tydliga med att vi tror på en högre nivå av seriositet i branschen, säger Anders Nilsson.
Vi tror att två varumärken är bättre än ett. Verkstäderna ska kunna bygga sitt eget varumärke, samtidigt som de har stöd av Autoexperten. Det skapar en starkare lokal förankring och ger dem mer kontroll över sin verksamhet.
Samtidigt har den nya inriktningen lett till att de verkstäder som är kvar har blivit mer effektiva och lönsamma.
– De har sett effekterna av att arbeta enligt Godkänd Bilverkstad. De har bättre processer, jobbar mer strukturerat och har stärkt sin relation med oss. Vi har blivit en viktig partner för dem i deras utveckling coh vi vill inte komma in och diktera villkor. Våra verkstäder är entreprenörer och egenföretagare – vår roll är att stötta dem i det de själva vill utveckla, säger Anders Nilsson.
Ett exempel på detta är synen på varumärken. Till skillnad från vissa andra verkstadskedjor som kräver att verkstäderna helt anpassar sig till ett gemensamt varumärke, uppmuntrar Autoexperten sina verkstäder att behålla sina egna namn och identiteter.
– Vi tror att två varumärken är bättre än ett. Verkstäderna ska kunna bygga sitt eget varumärke, samtidigt som de har stöd av Autoexperten. Det skapar en starkare lokal förankring och ger dem mer kontroll över sin verksamhet, säger Anders Nilsson.
En annan viktig aspekt är att verkstäderna själva äger sina kunder.
– I vissa andra kedjor är det kedjan som äger kundrelationen, men vi anser att det alltid ska vara verkstaden som har den direkta kontakten med sina kunder. Vi finns här för att stötta dem, inte för att ta över deras affär.
Till skillnad från många andra aktörer i branschen ser Autoexperten ingen poäng i att växa för växandets skull.
– Det finns inget egenvärde i att bli större. Det viktigaste är att vi bygger långsiktiga relationer och att de verkstäder som ansluter sig till oss verkligen vill vara en del av vårt nätverk. Vi vill ha nära samarbeten där båda parter känner att de får ut något av relationen, säger Hanna Bühlmann.
Denna strategi har visat sig framgångsrik. Trots att antalet verkstäder i nätverket minskade under en period har de som är kvar blivit större och mer professionella.
– Det går inte att driva någon en- eller tvåmansverkstad på samma sätt som förut. Kraven från marknaden och regelverken gör att större och mer strukturerade verkstäder har en klar fördel. Vi ser att de verkstäder som är kvar i vårt nätverk har vuxit och blivit mer stabila, säger Hanna Bühlmann.
Bilverkstadskedjan ser framtiden med tillförsikt och fortsätter att satsa på verkstäder som vill arbeta professionellt och långsiktigt.
– Vi vill vara den partnern som verkstäderna vill ha vid sin sida. Vi hjälper dem att utvecklas, stötta deras verksamhet och se till att de har de verktyg de behöver för att lyckas.
Den långsiktiga strategin har gjort att Autoexperten i dag är en av de mest respekterade aktörerna i branschen. Med fokus på kvalitet, stöd och utveckling snarare än kortsiktig tillväxt, bygger de vidare på ett starkt och pålitligt nätverk av verkstäder.
Bilverkstadsbranschen står inför stora förändringar de kommande tio åren. Flera faktorer, såsom generationsskiften, ökade lagkrav och teknikutveckling, kommer att forma framtidens verkstäder. Autoexperten ser tydliga trender som pekar mot färre, men större och mer specialiserade enheter.
Minskningen av antalet verkstäder är en utveckling som redan pågår och som väntas fortsätta.
– Vi ser att generationsskiftet inom branschen är problematiskt. Många små verkstäder, särskilt de som drivs från fastigheter där ägarna bor, kommer att försvinna. Samtidigt har vi en brist på tekniker som är på väg ut i arbetslivet, vilket gör att hela branschen måste hjälpas åt för att attrahera nya talanger, säger Anders Nilsson.
En annan tydlig trend är att gränserna mellan olika typer av verkstäder suddas ut.
– Vi tror att det blir allt mindre relevant att prata om ”originalverkstäder” och ”allbilverkstäder”. Det viktigaste är att det är en bra verkstad, oavsett vilken typ av fordon den tar hand om, säger Anders Nilsson.
Samtidigt ser de en risk med att branschen fastnar i att kategorisera bilar efter drivmedel.
– Vi får inte göra samma misstag som förr, när vi pratade om bensinbilar och dieselbilar som två olika väsen. Sedan gick vi över till att prata om bilar och etanolbilar. Nu är vi i ett läge där vi pratar om bilar och elbilar. Men en bil är en bil, och den servas i en bilverkstad – oavsett vad den drivs med. Det är något vi aktivt propagerar för och som vi tror är avgörande för branschens utveckling, säger Anders Nilsson.
Som övriga kedjor så ser Autoexperten framför sig en framtid där verkstäder utvecklas till One Stop Shops – större enheter som tar hand om hela bilen, oavsett märke och drivmedel.
– Vi tror att framtidens verkstad blir mer heltäckande. Kunder vill kunna lämna in sin bil på en plats där all service och reparation kan utföras, utan att behöva fundera på om verkstaden har rätt auktorisation eller specialkompetens, säger Hanna Bühlmann
I dag kan du i princip driva en verkstad i 40 år utan att någon kontrollerar att du följer miljö- och arbetsmiljölagstiftningen. Det är en bransch som hittills har varit ganska förskonad från tuffa inspektioner, men vi tror att det kommer att förändras.
Lagstiftningen inom branschen förväntas också bli strängare, vilket kommer att påverka hur verkstäderna arbetar.
– Vi har redan sett hur Sermi och Godkänd Bilverkstad ställer högre krav på verkstäderna. Men vi tror att det kommer att bli ännu tydligare framöver. Konsumenterna har i dag generellt sett dålig kunskap om vilka krav de ska ställa på en verkstad. Ofta går de till den verkstad som biltillverkaren rekommenderar, eftersom det har fungerat som en sorts kvalitetsstämpel.
En aspekt som Autoexperten tror kommer att förändras är myndigheternas kontroll av verkstäder.
– I dag kan du i princip driva en verkstad i 40 år utan att någon kontrollerar att du följer miljö- och arbetsmiljölagstiftningen. Det är en bransch som hittills har varit ganska förskonad från tuffa inspektioner, men vi tror att det kommer att förändras. Därför blir det ännu viktigare att ha en stark samarbetspartner som kan hjälpa till att säkerställa att verksamheten är i linje med alla regler och krav, säger Hanna Bühlmann.
Sammanfattningsvis ser Autoexperten en framtid där större, mer professionella verkstäder dominerar marknaden, där gränserna mellan olika verkstadstyper suddas ut och där lagkrav och kvalitetsstandarder får en allt större betydelse.
– Den enskilda lilla verkstaden kommer att ha svårt att klara sig ensam. Därför är det viktigt att hitta en stark partner som kan stötta i de här frågorna. Vi ser att vårt uppdrag är att hjälpa verkstäderna att navigera i en allt mer komplex bransch och säkerställa att de kan fortsätta leverera högkvalitativ service till sina kunder, säger Anders Nilsson.