23948sdkhjf

Lexus ES – klassiker kommer i ny tappning

Under bilsalongen i Shanghai presenterade Lexus nya ES. En klassisk modell som nu erbjuds som helt eldriven.

Sedan sin introduktion 1989 har Lexus ES varit en självklar modell i Lexus utbud. Den mellanstora lyxsedanen är känd för sin komfort, framtoning och tysta gång. 

Genom åtta generationer har modellen utvecklats i takt med att kundernas krav och de tekniska framstegen har ökat.

Den första generationen, ES 250, lanserades samtidigt som flaggskeppet LS 400 och byggde på Toyota Camry-plattformen – något som höll i sig till och med femte generationen. 

Under åren utvecklades drivlinan till att inkludera V6-motorer, hybridalternativ och, på senare tid, även helt batteridrivna versioner. ES var under många år Lexus enda framhjulsdrivna modell tills SUV:en RX lanserades 1998. I Nordamerika har ES varit märkets mest sålda sedan i över 15 år.

På bilsalongen i Shanghai gör nya Lexus ES sitt världspremiärframträdande under konceptet ”Experience Elegant & Electrified Sedan”. Den nya modellen förenar Lexus arv med ny teknik, elektrifierade drivlinor och en raffinerad design.

Nya ES erbjuds med flera elektrifierade alternativ. Elhybriden ES 300h har en uppdaterad självladdande drivlina med en 2,5-liters fyrcylindrig motor som tillsammans med elmotorn ger en systemeffekt på 201 hästkrafter.

För första gången erbjuds även helelektriska versioner: ES 350e med framhjulsdrift (224 hästkrafter) och toppmodellen ES 500e med fyrhjulsdrift och 343 hästkrafter. 

Den senare är utrustad med Lexus DIRECT4-system för optimal kraftfördelning och körupplevelse.

Den nya GA-K-plattformen är omarbetad för att rymma både hybrid- och eldrivlinor, och har fått en ökad hjulbas och spårvidd vilket resulterar i rymligare interiör. 

Multilänksfjädring baktill, vilket är en nyhet för ES, bidrar till förbättrad väghållning och komfort.

Spindelgrillen har utvecklats med en ny skarp geometri och L-formade varselljus. Även bakpartiet har fått ny ljusdesign med en sömlös ljusskena integrerad med en upplyst Lexus-logotyp.

Interiören har renodlats ytterligare, mer minimalistisk, förbättrad ergonomi och nya material. Nytt för modellen är designelementen Bamboo Layering, som skapar ljusreflektioner i samklang med kupéns stämningsbelysning, samt syntetisk läderprägling som förstärker den lyxiga känslan.

Förarplatsen bygger på Lexus Tazuna-koncept, där alla reglage är intuitivt placerade för att minimera distraktioner. Digitaliseringen har tagits till nästa nivå med en 12,3-tums digital förardisplay och en ny 14-tums LexusConnect multimediaskärm. 

Systemet är uppkopplat och möjliggör trådlösa mjukvaruuppdateringar samt funktioner som övervakar laddstatus och föreslår närmaste laddstationer i elversionerna.

De främre sätena är ergonomiskt utformade med förbättrat stöd för skuldror och ländrygg, medan baksätet erbjuder funktioner som extra benstöd och framfällbart passagerarsäte för ökat benutrymme. 

Säkerhetsmässigt introduceras flera nyheter inom Lexus Safety System+.

 Driver Monitor System övervakar förarens tillstånd och reagerar vid trötthet eller ouppmärksamhet. Driver Emergency Response System kan vid behov sakta ned och stanna bilen automatiskt samt larma räddningstjänst. Uppdateringar av Blind Spot Monitor, Lane Departure Alert och ett förbättrat Adaptive High-beam System ska bidra till ökad trygghet på vägen.

Nya ES ska enligt Lexus sätta en ny standard för mellanstora lyxsedaner med sin kombination av elektrifiering, komfort, design och säkerhet. Försäljningsstart i Europa är planerad till våren 2026. Svenska priser och utrustningsnivåer kommer att presenteras närmare lanseringen. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094