23948sdkhjf

Renault och Stellantis: Ödesår för Europas bilindustri

Fordonsindustrin i EU kan se sin marknad halveras de närmsta tio åren, om inte åtgärder tas fram.

Det menar i alla fall Luca de Meo och John Elkann, vd för Renault respektive styrelseordförande för Stellantis, i  en intervju till franska Le Figaro. 

– Marknaden har varit på nedgång i fem år nu, säger den sistnämnde till tidningen.

Lösningen är enligt männen att unionen brådskande börjar simplifiera sina regleringar. Som de är just nu hävdar de att biltillverkarna hämmas från att erbjuda billigare bilar, och att fabriker på sikt kan tvingas stängas ned.

– Efterfrågan är inte detsamma som Europa vill att vi ska sälja, säger Luca De Meo.

Han säger också att företagen inte kan ersätta den nuvarande volymen av bilar med elektriska fordon. Detta på grund av de förhållanden som råder i nuläget.

– Om ingenting förändras kommer vi behöva ta smärtsamma beslut gällande produktioner de närmsta tre åren, tillägger John Elkann, som kommer med ett starkt citat:

– Ödet för den europeiska bilindustrin kommer att avgöras i år. 

Stellantis styrelseordförande säger att vägen fram till en frodande produktion i Europa kräver mobilisering av tydliga politiska beslut. Han får medhåll från Luca de Meo, som är av åsikten att alla länder i världen, förutom Europa, organiserat sig för att beskydda marknaden. Renault-vd:n menar att lagarna och reglerna som upprättats i Europa tagit mer hänsyn till de märken där exporten varit prio ett.

– Det vi vill efterfråga är en annan reglering för småbilar. 

Exakt vad för regler som ska appliceras går varken John Elkann eller Luca de Meo in på i intervjun. De säger också att Frankrike, Italien och Spanien ska vara ledande i frågan, eftersom de både producerar och har en stor efterfrågan bland kunderna av mindre bilar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08