Analytikern om Volvo Cars massvarsel: ”Ingen jätteöverraskning”
Nyligen kom beskedet om att Volvo Cars kommer dra ner på 3 000 tjänster, något som bolaget flaggade för under deras senaste kvartalsrapport.
– Det var ingen jätteöverraskning direkt, det var väntat att det skulle bli nedskärningar i ungefär den här häraden. Det var ett liknande nedskärningsprogram för två år sedan när Jim Rowan var vd. Att så många tjänster var placerade i Sverige är heller inte så konstigt eftersom en betydande andel av de anställda arbetar här, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker vid Handelsbanken, till Göteborgs-Posten.
Volvo Cars har som många andra biltillverkare kämpat i motvind de senaste åren. Om neddragningar är tillräckligt för att vända trenden får tiden utvisa.
– Det är svårt att svara på, men det kommer bero på hur den allmänna bilkonjunkturen artar sig. Jag är försiktigt optimistisk, eftersom bilefterfrågan dämpats av handelskrig och allmän oro. Innan tullarna fanns det tecken på att räntorna var på väg ned, efterfrågan blev större och att det var islossning för privatleasing-marknaden, säger Engellau.
Efter neddragningen kommer bolaget vara ner på samma nivå av anställda som början på 2021, före halvledarkrisen.
Hanna Fager, personalchef på Volvo Cars, menar att varslet var en nödvändigt ont.
– Vi tror ljust på vår framtid men vi är i en situation där vi behöver ta några tuffa beslut, och vi vet att det är tuffa besked för våra medarbetare att ta emot. Men vi vet att det är nödvändigt för att ta ansvar för bolagets framtid, och där är vi överens med facken, säger Hanna Fager, personalchef på Volvo Cars, till Dagens Nyheter.
Vilka tjänster som kommer försvinna står inte klart. Men Hanna Fager menar att det kommer finnas kvar tillräckligt med kompetens för bolaget att utvecklas.
– Vi kommer att ha kvar vårt nav för Volvo Cars här i Göteborg och säkerställa att vi har kvar kompetens för att utveckla plattformar och ny teknologi.