23948sdkhjf

VW ID3:s batteri håller vad det lovar

Högvoltsbatteriet i Volkswagens ID3 håller hög standard även efter att ha körts i tusentals mil. Det visar ett stort test utfört av tyska ADAC.

Volkswagen lovar att högvoltsbatteriet i deras ID-modeller ska ha minst 70 procent av den ursprungliga nettokapaciteten efter åtta år i trafik eller 160 000 körda kilometer. Nu har tyska bilägarorganisationen ADAC gjort ett långtest av en ID3 under fyra års tid som visar på att VW faktiskt håller vad de lovar. Enligt deras test hade batteriet en nettokapacitet på 91 procent efter att ha kört över 16 000 mil.

Martin Sander, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad, säger i en kommentar att resultatet visar på ID-modellernas höga kvalitet. Även efter att de har rullat på vägarna under lång tid.

– En hög batterikapacitet på över 90 procent efter 160 000 kilometer bekräftar att våra ID.-modeller även är mycket attraktiva som begagnade bilar och fortsätter att uppfylla våra kunders krav.

Under testet använde ADAC snabbladdningsstationer i över 40 procent av laddningstillfällena. De laddade i flertalet av fallen också bilen till 100 procent. Något som annars inte brukar rekommenderas. ADAC lyfte även i sin rapport att mjukvaruuppdateringar alltid ska installeras. Exempelvis Volkswagens ruttplanerare vilket gör att det blir lättare att planera laddningsstoppen och att man kommer fram så snabbt som möjligt.

Testet visade att även elförbrukningen och räckvidden förbättrades av att bilen var fullt uppdaterad. Den nya mjukvara ska ha gjort att energiförbrukningen vid korta sträckor och vintertemperaturer, noll till fem plusgrader, blev betydligt bättre.

Även om ADAC i mångt och mycket var positiva efter de många milen så lade de även fram en del kritik mot ID3:an. Ett haveri inträffade nämligen efter ungefär 158 000 kilometer. Då var det två gånger som bilen inte ville starta. Efter att tolv-voltsbatteriet bytts ut verkade som att felet hade lösts. Men sedan misstänktes elfelet bero på ett fel i dörrsystemet. Efter en programvaruuppdatering återkom heller inte problemet med att bilen inte ville starta.

ADAC meddelar att testet av Volkswagens bil är långt från över. Nästa ”mellanlandning” räknas ske vid 250 000 kilometer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062