23948sdkhjf

Så mycket har begagnatpriserna sjunkit sedan pandemiåren

Motormagasinet har den senaste tiden skrivit en del om begagnatförsäljningen, både om hur mycket volymen ökat och att priserna sjunkit. Men hur ser det ut i ett historiskt perspektiv, innan pandemiåren? 

Vi har tagit del av data från den senaste rapporten Indicata Market Watch. Den bevakar utvecklingen av marknaden för begagnade bilar i flera europeiska länder, bland annat Sverige. Indicata är en del av Autorola-gruppen, en global ledare inom IT-lösningar inom branschen.

I en utveckling där priserna gett 100 i index i början av 2020 ger det en tydlig bild över det stora prisfallet begagnade elbilar haft. Det i sig är inte överraskande.

– Nu består elbilsmarknaden av en bra mix, det är inte längre enbart de här dyrare, exklusiva bilar. Den som har tillgång till laddning hemma eller på jobbet kan få ihop en ganska gynnsam totalkalkyl, har analytikern Karl Wahlin på bilpriser.se tidigare sagt till Motormagasinet. 

Däremot är fallet påtagligt stort. Från början av 2020 till juli månad i år har indexpriset sjunkit med över 30 procent. En tredjedel av priset innan pandemin har därmed fallit bort. Plug-in hybrider har sjunkit med runt 20. 

Mildhybrid-, diesel- och bensinbilar har alla stigit i pris sett till samma index. Till exempel kostar en begagnad bensinbil i snitt runt tio procent mer än i början av 2020. 

För hela begagnatmarknaden i Sverige har indexpriset gått ned med sju procent, en sänkning som mer eller mindre helt kan härledas till de elektrifierade bilarna. 

Trots pristrenden är begagnade elbilar fortfarande svårast att sälja sett till måttet MDS, market day supply. 

I genomsnitt tar det 76 dagar för biltypen att finna en ny ägare. Det är nästan 20 dagar mer än för diesel och bensin. Plug-in hybriderna verkar dock inte ha samma problem, utan har faktiskt liknande MDS som fossila bilar. 

Populärast av alla är dock begagnade hybridbilar, vars MDS på 46 dagar är tio dagar lägre än den nyss nämnda trion. 

Plug-in och elbilar tar in alltmer marknadsandelar, men fortfarande är bensin och diesel störst. Men faktumet är att nyare begagnade bilar, som är fem år eller yngre, numera till hälften utgörs av aning plug-in eller el. Detta är en tydligt trend även ute i Europa. 70 procent av alla sålda begagnade dieselbilar är fem år eller äldre.

LÄS MER:

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062