Måste Volvo se upp för småsyskonen?
Det är inte bara en fråga om design eller marknadsföring, utan i vissa fall om ren och skär produktkvalitet att Volvos Geelysyskonen utmanar klassiska Volvo.
Zeekr levererar elbilar med laddhastigheter som får Volvos modeller att framstå som pensionärer vid snabbladdaren. Polestar, trots sina relativt få år på nacken, har etablerat sig som en seriös utmanare med sportigare körupplevelse, mer teknikfokus och nu även uppvisar lite framtidstro.
Lynk & Co testade på en radikal, abonnemangsbaserad affärsmodell som passar en yngre och mer flexibel målgrupp, men erbjuds i dag hos traditionella återförsäljare där laddhybriden Lynk & Co 08 sticker med en elräckvidd på 200 km.
Det ironiska är att allt detta sker inom samma familj. Plattformar, komponenter och utvecklingsresurser delas kors och tvärs, men på något sätt är det ofta syskonen som vågar använda de bästa idéerna fullt ut.
Det påminner lite om när det var Skoda som stod för de bästa lösningarna inom Volkswagengruppen med rymliga Octavia och Kodiaq som storsäljare.
Volvo, med sin långa historia och sitt varumärkeslöfte om säkerhet och premiumkänsla, verkar ibland fastna i sin egen självbild.
Kanske är det just det som är Geelys styrka, att låta intern konkurrens driva utvecklingen, en strategi som uppenbarligen fungerade utmärkt hos Volkswagen.
Där Zeekr experimenterar med futuristisk interiördesign och laddteknik, eller där Polestar filar på aerodynamik och prestanda, tar Volvo ofta ett steg tillbaka för att inte störa sin traditionella kundbas.
Medan Volvo bygger för att bekräfta vad premium alltid har varit, bygger Zeekr, Lynk & Co och Polestar för att definiera vad premium kan bli.
Kanske är det just det som är Geelys styrka, att låta intern konkurrens driva utvecklingen, en strategi som uppenbarligen fungerade utmärkt hos Volkswagen. Men som konsument kan man konstatera att de mest spännande elbilarna i Volvos närmaste familj just nu inte bär Volvos eget järnmärke.
Artikeln är en del av vårt tema om Krönika.