23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tappat kontrakt med Hyundai blev dödsstöten för bilhandlare

Motorcentrum i Kumla hade arbetat med Hyundai en längre tid, men när biltillverkaren gjorde en nysatsning fick de inte plats. ”60 procent av alla handlare tappade sina avtal med Hyundai”, säger ägaren Tomas Pettersson, som tvingats sätta sin bilhandlardel i konkurs.

Motorcentrum i Kumla tappade sitt avtal med Hyundai förra året och nu har deras bilhandlardel gått omkull. 

Verkstaden, som nu är ansluten till Autoexperten, kommer dock att leva vidare på en ny adress.   

–Vi förlorade Hyundai som nybilsmärke förra sommaren eftersom vi var för små för dem. Vi hade väl förstått vart det barkade men inte kunnat räta upp det. 60 procent av alla handlare tappade sina avtal med Hyundai, säger ägaren Tomas Pettersson, som menar att det är konjunkturen och ett högt kostnadsläge, med bland annat hyror som gick upp med över 20 procent, som är den största orsaken till konkursen för bilhandlardelen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047