23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Vardagshjältar hyllades när Däckbytar-SM avgjordes: ”Yrkeskårer som dessa förtjänar att premieras”

Den 4 september 2025 var ett historiskt datum, eftersom historiens första Däckbytar-SM avgjordes. Ute hos Training Partner i Arlandastad samlades tio aspiranter på titeln. I slutändan stod en herre på täppan: Jimmy Lemheden från Vellinge. 

Syftet med Däckbytar-SM, som Motormagasinet anordnat tillsammans med Däckspecialisternas Riksförbund, är så mycket mer än att bara kora en svensk mästare. Det handlar också om att lyfta det viktiga jobbet däckproffsen gör varje dag för trafiksäkerheten, resurseffektiviteten och för att Sverige ska rulla som det ska. 

Egentligen kan man se hela dagen som ett sätt att hedra dessa vardaghjältar för deras arbete. Passande då att vädret dessutom passade på att hylla hela branschen, genom att bjuda på strålande sol, om än med lite väl stark vind – sensommaren i ett nötskal.

Tävlingen har egentligen pågått sen i våras, då ett rikstäckande teoriprov skilde agnarna från vetet. Men nu var det dags att sätta deltagarna på praktiskt prov, framför publiken som tagit sig till Training Partner i Arlandastad under Motordagen Live. 

Den teoretiska delen spelade en viktig roll i den praktiska finalen. De med bäst resultat från den förstnämnda delen fick också tidsavdrag i den senare. Alla regler redovisades av de tre domarna, tillsammans med DRF:s vd Jonas Roupé, på morgonen. Visst kändes det, under den genomgången, som att nervositeten tagit över hos vissa. Det sades inte särskilt mycket och vd:n fick inga frågor. Kanske var allting glasklart? I vilket fall var det desto mer lättsamt när de tävlande fick känna och klämma på utrustningen från Continova. 

I det praktiska momentet turades varje deltagare om, och de andra fick snällt sitta på annan plats för att inte se sina motståndares insatser. Uppgifterna bestod av hjulskifte, demontering och montering av däck samt balansering. Men även om det var tidtagning under momentet, så gällde det också att vara noggrann. För att parafrasera ett känt citat: att byta snabbt är stort, att byta rätt är större. Totalt fanns de 24 bedömingspunkter som domarna tog hänsyn till, och avsteg på varje punkt gav tio sekunders tidstillägg. Till det fanns en punkt för helheten. De olika punkterna omfattade säkerhet, ergonomi, metodik, materialkunskap, maskinkunskap och kvalitetssäkring. 

Under arbetet ombads de tävlande att berätta för juryn hur de tänkte och varför de gjorde som de gjorde. Det ställde till något för flera, får vi höra uppe vid platsen där de andra nio fick sitta när de själva inte tävlade. Att plötsligt behöva förklara det som sitter i ryggmärgen ställer till det. Annars var det muntra miner och god ton mellan konkurrenterna. 

Mest gnabbande stod Fredrik och Laban Rosengren från Kvisselby för, som även råkar vara far och son. På plats var dessutom farfar Kent, grundare av Kents Bilgummi som alla tre kommer ifrån. Sonen Laban var några minuter snabbare än farsan på hjulbalanseringen, får vi höra. 

När den tionde och sista tävlande hade gjort sitt var det dags att kora en vinnare. På plats, för att dela ut pris till de tre främsta, vara infrastrukturministern Andreas Carlson. 

– Det är viktigt att något sånt här genomförs, för yrkeskårer som dessa förtjänar att premieras, säger han.

Ministern öppnade sedan kuvertet med resultatet. På tredje plats: Per Nordgren från Vianor Örebro. Strax före honom: Johan Landegren hos Däckpartnerverkstaden Däckspecialisten Köping AB. Men bäst av de alla blev skåningen Jimmy Lemheden, anställd på Däckcenter i Vellinge, även det en verkstad ansluten till Däckpartner.

– Det är nästan lite omskakande, svarar vinnaren på frågan hur det känns att vara bäst i Sverige på att byta däck.

Vi jobbar ju oftast i skymundan, och de flesta kunderna träffar vi två gånger om året. Så detta är väl ett bra sätt att få synas lite mer.

Han är nöjd med dagen i övrigt, där Motordagen Live bjudit på både god mat och möjligheten till att träffa mycket nytt folk. När han sattes på prov under det praktiska var det en sak som var lite svårare.

– Att försöka tänka på vad domarna hade för kriterier, och ha det i åtanke. 

Hade du någon slags strategi eller var det bara att försöka låtsas som att det var en vanlig arbetsdag?

– Nej, jag körde bara på som vanligt.

Det här är ju också ett sätt att uppmärksamma ert yrke och det ni gör. Vad tycker du om att en sån grej finns?

– Jo, men det är väl roligt. Vi jobbar ju oftast i skymundan, och de flesta kunderna träffar vi två gånger om året. Så detta är väl ett bra sätt att få synas lite mer. Att få upp ryktet lite, i stället för att bara vara en smutsig gummigubbe.

Hur ska du fira det här?
– Nu ska jag flyga hem till Skåne, och sen ska jag till Torekov med familjen. Så det blir väl att fira lite där i helgen!

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079