Debatten gällande förbudet har kommit att bli en splittrad fråga. I slutet av augusti lämnades ett öppet brev till Europeiska kommissionens ordförande Ursula Von der Leyen, signerat av Mercedes-Benz vd Ola Källenius, där flera stora europeiska biltillverkare menade att målen inte längre är realistiska. Nyligen kontrades detta från elbilstillverkare, bland annat Volvo Cars och Polestar, som i stället hävdade att målet är en nödvändighet. Risken, enligt dem, är annars att elbilsmarknaden i Europa kommer stanna av och ger en fördel till andra globala konkurrenter.
Förbundskanslern tar tyska biljättarnas sida i polariserade EU-frågan
IAA Mobility har av många beskrivits som något mer än bara en mässa för att visa upp de senaste modellerna, utan också en plats där den europeiska bilindustrins, och framför allt den tyskas, öde diskuteras. Flera biltillverkare har mer eller mindre krävt att EU:s uttalade mål att förbjuda förbränningsmotorer 2035 ska tas bort. När IAA Mobility öppnades fick de stöd från politiskt håll.