23948sdkhjf

Konceptbilen Volvo ACC

Volvo Personvagnar gör sig nu redo inför språnget in i det tuffa, expansiva SUV-segmentet. Volvo Adventure Concept Car (ACC), som premiärvisas vid den internationella bilsalongen i Detroit, är en första fingervisning om vad som väntar runt hörnet. - Vi vill visa att vi menar allvar när vi säger att vi har vad som behövs för att tävla med de bästa i SUV-segmentet, säger Hans-Olov Olsson, VD för Volvo Personvagnar. Det bör understrykas att Volvo ACC inte är den bil som kunderna får se i återförsäljarnas hallar när Volvo Personvagnars första SUV (Sport Utility Vehicle) lanseras, vilket sker inom två år. Konceptbilen är snarare att betrakta som en termometer, ett verktyg för att mäta vilka förväntningar och krav marknaden har på en SUV från Volvo. - Vi vill naturligtvis skapa en solid kommersiell bas för vår introduktion. Därför är det viktigt att få in synpunkter från våra kunder medan det fortfarande finns tid att finjustera produkten, säger Dieter Laxy, ansvarig för marknadsföring, försäljning och service på Volvo Personvagnar. Namnet Adventure har valts för att understryka förmågan att bli en integrerad del av ägarens livsstil. Volvo ACC är bilen för alla typer av äventyr, tack vare en väl samtrimmad kombination av framkomlighet, körglädje, utrymme, säkerhet och komfort. Under publikdagarna i Detroit har besökarna möjlighet att framföra sina åsikter om ACC-bilen direkt till Volvos SUV-team via speciella datorterminaler. Senare kommer internetanvändare över hela världen att ha samma möjlighet att framföra sina åsikter till produktutvecklarna. Tacklar de stora utmaningarna Volvo ACC är byggd på fem grundläggande antaganden om vilka egenskaper marknaden förväntar sig av en SUV från Volvo Personvagnar. * Köregenskaper i klass med en välbalanserad personbil, både vad gäller vägkänsla och körsäkerhet. * Förstklassigt skydd för de åkande vid en olycka - utan att vara onödigt aggressiv mot motpartens bil i en krock. Att tackla denna klassiska SUV-utmaning har hög prioritet på Volvo Personvagnar. * Starka, smidiga motorer i kombination med konkurrenskraftig bränsleförbrukning och driftsekonomi. * Avgasutsläpp på personbilsnivå. Målet är att även denna större och tyngre modell ska klara de amerikanska kraven för ULEV och ULEV ll. * Generösa innerutrymmen utan att ta upp allt för stor plats på vägen. I flera kundundersökningar talar många SUV-köpare om precis rätt storlek. Volvo Personvagnars mål är att hitta det format som attraherar kunderna. Fyra säten i första klass Självklart speglas alla dessa egenskaper i ACC:s designspråk. Liksom Volvo S60 har Volvo ACC ett cab forward utseende, dvs att förarplatsen placerats långt fram. Frontens linjer är lätt framåtlutad för att skapa en muskulös känsla utan att bilen ser aggressiv ut. - Vi är intresserade av att se hur en stor Volvo tas emot. Målet har varit att hitta en form som inte är lika macho som flera andra SUV-modeller i segmentet. Vi talar hellre om ett maskulint utseende, en form som skapar en känsla av trygghet. Det är viktigt med tanke på att många SUV-köpare är kvinnor som uppskattar en utstrålning av säkerhet och kontroll, säger Peter Horbury, designchef på Volvo Personvagnar. Än en gång drar designteamet paralleller med ett jetplan. I Volvo ACC sitter föraren högt och långt fram, med god sikt utåt och med perfekt kontroll över de lågt placerade instrumenten. Volvo ACC är fyrsitsig, med en exceptionell utrustningsnivå. Storleksmässigt är ACC med sina 463 cm något längre än Volvo S60. Bredden är 192 cm och höjden 169 cm. De åkande i bilen har bl a tillgång till kylskåp, TV och en audioanläggning i världsklass. - Som att flyga lågt och komfortabelt i första klass. Du kan åka från kust till kust i USA, med dina affärsbekanta eller din familj, utan att sakna några bekvämligheter, avslutar Peter Horbury.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062