23948sdkhjf

Renar krockcentrum från isocyanater

Volvos nya bilsäkerhetscentrum vid Torslanda utanför Göteborg blir världens modernaste anläggning i sitt slag. Nya krockbanor och superdatorer ska göra världens säkraste bilar ännu säkrare. - Arbetsmiljön för testpersonalen är viktig och ventilation och rökgasrening som vi köpt från Nederman är det bästa som finns att få i dag, menar Christer Gustafsson, krocksäkerhetsexpert på Volvo personvagnar. Intresset kring Volvos nya bilsäkerhetscentrum utanför Göteborg var stort. Invigningen skedde i närvaro av kungaparet. I den nya anläggningen ska verklighetstrogna krocktester göra världens säkraste bilar ännu säkrare. Även den personliga arbetsmiljön för dem som ska arbeta i det nya säkerhetscentret är viktig. Volvo har installerat ett nytt system med rökätare och utsug för att hålla arbetsmiljön fri från farliga gaser och smuts. Rökgaser som bildas vid svetsning, slipning och lackning av karosser innehåller isocyanater vars farlighet debatterats flitigt den senaste tiden. För att få en säker och ergonomisk arbetsmiljö har Volvo valt ett nytt system för rökutsugning och städning samt upprullare med slangar och kablar från Nederman. Hela Nedermanssystemet hänger i taket, vilket gör att man kunnat bevara den öppna planlösningen med 16 avskärningsbara testplatser. Det ger fria och öppna golvytor som blir säkrare, mer lättarbetade och enklare att hålla rena. - Volvo tar ett viktigt steg för att utveckla ännu säkrare bilar. Även arbetsmiljön i det nya centret har prioriterats högt och valet av vår utrustning visar att våra arbetsmiljöprodukter ligger i frontlinjen, menar Peter Karlsson, produktchef för avgasutsug på Nederman I genomsnitt genomför Volvo mellan 100 och 150 fullskaliga krocktester per år. Det nya säkerhetscentrat har två krockbanor för fullskaletest, utformade så att krockarna ska motsvara verkliga förhållanden på våra vägar. Varje krocktest ska ge mycket information och föregås av ytterst noggranna förberedelser. Mätutrustningen varierar från prov till prov. Kameror och accelerometrar, mätinstrument och dockor, fullproppade med sensorer, placeras noggrant in i och omkring bilama. Utrustningen måste sitta fast ordentligt och svetsas ofta. Bilarna målas i speciella fårger för att krockens verkan ska synas tydligt. För att undersöka deformationen i olika balkar går mekanikerna efter genomförd krock återigen lös på fordonen genom skärande bearbetning. Även då frigörs farliga rökgaser som måste tas om hand via de vridbara röksugarna Flerdelade armar gör att rökätarna når även de mest svåråtkomliga utrymmena

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078