23948sdkhjf

Tufft arrangera Rally-SM

- Från början låg vi ett år efter med förberedelserna. Men nu börjar vi komma ikapp. Gunnar Hedin, biträdande tävlingsledare för Härjedalsbrickan - årets andra SM-deltävling i rally - har bråda tider just nu. Den 2-3 mars körs tävlingen och då ska allt fungera perfekt. - Det kommer att fungera. Vi har en enda central serviceplats, publiksträckan båda tävlingsdagarna ligger bara 5 km från Svegs centrum, specialsträckorna runt Sveg är mycket fina och vi har rejält med snö, summerar Gunnar Hedin. Det är långt mellan vintertävlingarna i SM-serien. Premiären kördes i januari - Härjedalsbrickan går i mars. Vilket inte innebär att allt är lugnt och stilla just nu. Många förare har varit ute och hårdtestat både form och bilar. Bland annat Eddie Hörbing, WRC-föraren som för några dagar sedan tog en meriterande seger över titelförsvararen Mats Jonsson: - Eddie åkte bra och även om jag hade elproblem på en sträcka och tappade 40 sekunder så hängde jag inte med. Men jag lovar att det var en engångsföreteelse, skrattar Mats. Mats bröt med tekniska problem i SM-premiären och är revanschsugen värre: - Vi har ett nytt poängsystem där alla tävlingar räknas. Så det gäller att både åka fort och säkert i fortsättningen. Jag har inte råd att tappa fler poäng om jag ska kunna försvara guldet i H4WD, som min SM-klass kallas (Fyrhjulsdrivna bilar Grupp A plus de nyare WRC-bilarna). Sveriges snabbaste tjej - Carina Hermansson från Skepptuna - har också varit ute och rört på sig. Carina vann Grupp H i Supermästerskapen efter en mästerlig uppvisning på de svårkörda gästrikevägarna. Går det lika bra i Sveg innebär det avancemang i SM-tabellen. Men - alla rallyförare kör inte i Sverige. När norska mästerskapen rullade igång nyligen, fanns flera av de bästa svenska förarna på plats. Tre av dem - Stig Olov Walfridsson, Per Johansson och PG Andersson, imponerade stort och tog var sin klasseger i hårdast tänkbara konkurrens. Norsk rallysport har formligen exploderat i Norge som i dag har fler ekipage i de ?tunga? mästerskapsklasserna än vi har i Sverige. Men det räcker inte med att ha bra bilar - de ska köras också. Och där lyckades svenskarna mycket bra: Stig Olov vann stora standardbilsklassen överlägset och var tvåa totalt i hela tävlingen (bara hemmasuveränen Henning Solberg i en WRC-bil var snabbare). Också Per Johansson imponerade stort med sin udda Saab Kit Car. Per vann F2-klassen och slutade 10:a totalt - trots problem på sista sträckan. Tidvis låg den snabbe västkustföraren 5:a-6:a totalt i ett startfält som innehöll inte mindre än sju WRC-ekipage. Också PG Andersson från Årjäng stortrivdes och tog en mycket meriterande seger i N2-klassen och gick in på en total 24:eplats med sin 2-hjulsdrivna, standardbetonade tävlingsbil. Unge Oscar Svedlund från Karlstad körde också bra i Norge och slutade 16:e totalt. En annan ung förare, Jonas Henriksson från Koppom, skulle ha kört i SM-premiären i Sunne. Men bilen blev såld hastigt och lustigt. Nu har dock Jonas skaffat en ny bil igen och bland annat hunnit med att vinna en tävling totalt totalt, må vara i mindre tuff konkurrens. Svenska Bilsportförbundet jobbar numer som andra idrottsförbund med juniorsatsningar. Och många av dagens framgångsrika unga förare finns med i den trupp som specialgrillas på träffar och träningsläger. Ansvarig för satsningen är Lena Sterner, Falun: - Juniorsatsningen går in på sitt tredje år i år och har varit mycket framgångsrik. Just nu har vi tagit ut ytterligare en grupp unga förare som bland annat samlas på ett veckolångt träningsläger i Värmland i början av februari. Arrangörerna i Sveg - Härjedalens AK - kom in sent i årets SM-serie: - Vi fick frågan om vi kunde ta en tävling efter att en arrangör hade hoppat av. SM-erfarenhet har klubben sedan 90-talet då man arrangerade två nationella SM-tävlingar: - Men det här är större, mycket större. Att arrangera SM i dag är ett jättejobb, säger Gunnar som sysslat med motorsport sedan 60-talet och som sedan 12 år är heltidsanställd på klubbens kansli. - Jag var med om en bussolycka i Norge men hade svårt att tänka mig en framtid som sjukpensionär. Så det blev motorsport på heltid i stället, berättar Gunnar. Som kallat in rutinerade Kalle Bäckvall från Östersund som ordinarie tävlingsledare: - Det är skönt att ha någon att luta sig mot, när det hettar till. Och det kommer det säkert att göra många gånger innan det här är över....

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068