23948sdkhjf

Seger för Peugeots nya stjärna

Förra året var det Marcus Grönholm som ställde till med sensation genom att vinna Svenska Rallyt. I år upprepades sensationen genom Harri Rovanperä. Grönholm gick i fjol vidare till att bli världsmästare. Frågan är om även Harri Rovanperä skall upprepa detta. Helt klart är att dessa två finländare är den stora sensationen i rallyvärlden. Den 34-årige finske Peugeot-föraren Harri Rovanperä skrällde rejält genom att vinna Svenska Rallyt efter tre dagars intensiv kamp på skogsvägarna i Värmland och Dalarna. I år var det Harri Rovanperä, en av VM:s verkliga doldisar, som fick chansen att ratta en av Peugeots tre WRC-bilar i Svenska Rallyt. Och Harri gjorde precis som sin landsman - han tackade för förtroendet genom att åka ifrån hela VM-eliten! -Jag är medveten om likheterna mellan min Peugeot-debut och Marcus Grönholms. Men det är inget jag tänker på just nu. Nu är jag enbart lycklig, kommenterade Harri efter segern. Svensken Thomas Rådström var det stora svenska glädjeämnet. Han kom tvåa i en Mitsubishi och i stolen bredvid sig hade han Tina Thörner. Rådström körde mycket säkert - och fort - i hela rallyt och var med i tätstriden från start till mål. Segraren från VM-premiären, Monte Carlo-rallyt, Tommi Mäkinen, låg tvåa inför den sista av de 17 specialsträckorna men åkte av och tvingades bryta. Efter Rovanperä och Rådström kom nu Carlos Sainz. På fjärde plats och bäste privatförare blev en annan finsk förare - Tony Gardemeister - i en Peugeot 206 WRC. Bäste svenske privatförare blev unge värmlänningen Daniel Carlsson från Säffle som slutade sjua. Han följdes närmast av Kenneth Eriksson i Hyundai. Harri Rovanperä var mycket nöjd med de tre dagarna i Svenska Rallyt: - De två första dagarna var verkligt fina. Vädret var strålande och allt stämde. - Sista dagen var det betydligt tuffare. Det snöade, vilket gjorde sikten dålig. Och eftersom vi gick ut som första bil hade vi mycket snömodd på vägen. Vetskapen om att jag ledde tävlingen och kunde vinna var - hur ska jag beskriva det - intressant? 34-årige Harri är född i Finlands mest kända rallystad - Jyväskylä - och debuterade som rallyförare i slutet av 80-talet. Han blev finsk mästare i Grupp N redan 1993 och vann finska rallymästerskapen två år senare. Det öppnade för en VM-chans, han kontrakterades för världscupen för 2-hjulsdrivna bilar. En serie som han vann flera gånger. Framgångarna ledde till en WRC-satsning 1999 med en 3:e plats i RAC-rallyt som bästa merit. Förra året slutade han på 9:e plats totalt i förar-VM. Också det året var en tredjeplats - i Finska VM-Rallyt - hans bästa enskilda resultat. Harri Rovanperä är specialist på grus och is. Det var i den egenskapen han inför årets säsong fick kontrakt med Peugeot. Minst sju VM-tävlingar ska Harri köra den här säsongen. Harri Rovanperäs seger i Svenska Rallyt innebär att tre förare - Harri Rovanperä, Peugeot, Tommi Mäkinen, Mitsubishi och Carlos Sainz, Ford - alla har 10 VM-poäng och alltså delar på ledningen i VM. Slutresultat, Svenska Rallyt, deltävling 2 i rally-VM: 1) Harri Rovanperä, Finland, Peugeot 206 WRC, 3.27.01,1, 2) Thomas Rådström, Sverige, Mitsubishi WRC, +27,9 sek, 3) Carlos Sainz, Spanien, Ford WRC, +2.05,3, 4) Toni Gardemeister, Finland, Peugeot 206 WRC, +2.25,2, 5) Francois Delecour, Frankrike, Ford WRC, +2.25,2, 6) Petter Solberg, Norge, Subaru WRC, +2.48,5, 7) Daniel Carlsson, Sverige, Toyota WRC, +3.18,3, 8) Kenneth Eriksson, d:o, Hyundai, +3.35,8.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064