23948sdkhjf

Renaults nya 1.5 dCi-motor

.Till sommaren 2001 kommer Renault att utöka sitt sortiment av dieselmotorer med den nya 1.5 dCi-motorn. Den har en ny typ av Common Rail-dieselinsprutning som utvecklats i samarbete med Delphi Automotive Systems. Effektområdet är 65-80 hk och den nya motorn innebär väsentliga förbättringar av köregenskaperna och miljövänligheten. Bland annat minskas koldioxidutsläppen. Efter att under år 2000 ha lanserat 2.2 dCi 16V till Espace och gjort väsentliga förbättringar på 120 hk-motorn 1.9 dCi till Laguna II fortsätter nu Renault att utveckla sin serie av turbodieselmotorer. Nu är arbetet med den senaste modellen, 1.5 dCi, i slutfasen. Motorns cylindervolym är 1461 cm3 och den är avsedd för effektområdet 65-80 hk. Den kommer att förses med ett nytt dieselinsprutningssystem av Common-Rail-typ som tagits fram i samarbete med Delphi Automotive Systems. Den nya motorn innehåller avancerad insprutningsteknik där de största fördelarna framförallt återfinns i spridarna och den avancerade styrningen av insprutningsförloppet. Systemet har individuell kalibrering av varje spridare, så att tidsföljden och bränslemängden för var och en av dem kan regleras oberoende av de andra. Samtidigt svarar en permanent och självreglerande styrfunktion för att den normalt fasta förinsprutningsvolymen korrigeras så att förbränningen ständigt hålls optimal. Den här avancerade tekniken, som är helt ny jämfört med de system som nu finns på marknaden, medför också en märkbar förbättring av dieselmotorns ljudnivåer. Även köregenskaperna blir bättre eftersom vridmomentkurvorna har optimerats för att ge bästa motorsvar vid omkörningar.1.5 dCi-motorn kommer att finnas i två versioner: 65 hk / 160 Nm och 80 hk / 185 Nm. Den nya motorn passar också väl in i Renaults miljöansvarsåtagande att saluföra bilar med låga koldioxidutsläpp. I en bil av Clio-storlek blir bränsleförbrukningen mindre än 0,45 liter per mil vid blandad körning, vilket gör att koldioxidutsläppen blir högst 120 gram per kilometer. Utvecklingsarbetet på 1.5 dCi-motorn i 65 hk- och 85 hk-versionerna slutförs under våren 2001. Motorn kommer att införas i Renault-sortimentet före sommaren 2001. För den svenska marknaden är introduktionsplanen ännu inte fastställd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.058