23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

STCC fortsätter att utvecklas

Bilsporten har vuxit snabbt under de senaste åren med F1, Cart, Rally och STCC som exempel. I Sverige är det STCC som utvecklats starkt med ett väl avvägt innehåll av högteknologi, underhållning och marknadsmuskel. - Det är ingen tvekan om att STCC skapat nära relationer mellan de tävlande, deras sponsorer och publiken/konsumenterna på banorna och via media där TV naturligtvis är en viktig ingrediens, säger Lennart Nodby, styrelseordförande i STCC AB. Den ekonomiska betydelsen av STCC kan säkert mätas i 100-tals miljoner samtidigt som både teknologi och marknadsinverkan nått nya sofistikerade höjder. - Min inriktning är att Elgh Motorsport även i år deltar med två Nissan Primera i STCC med målet att försvara fjolårssegern, säger teamchefen Eje Elgh. Jag vill också dementera uppgifterna om att det skulle vara klart att vi kör den europeiska ETC-serien. STCC-säsongen 2001 består av tio tävlingar varav en går i vardera Norge (Mo i Rana) och Danmark (Jyllandsringen). Falkenberg inleder den 5-6 maj och Mantorp avslutar med finaler den 15-16 september. - Ett tydligt bevis för att STCC har hög klass är att två av de tidigare vinnarna – Mattias Ekström och Fredrik Ekblom – fått fabrikskontrakt för körning utomlands i DTM respektive sportvagn, säger Nodby. Vi tycker att det är positivt och är övertygade att svensk standardvagnracing även i framtiden kommer att producera många skickliga förare som får chansen att ta steget ut i internationell miljö. Drygt 20 bilar har aviserat intresse av deltagande i årets STCC – dvs minst lika många som i fjol. Anmälningstiden går ut den 1 mars.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web04