23948sdkhjf

STCC fortsätter att utvecklas

Bilsporten har vuxit snabbt under de senaste åren med F1, Cart, Rally och STCC som exempel. I Sverige är det STCC som utvecklats starkt med ett väl avvägt innehåll av högteknologi, underhållning och marknadsmuskel. - Det är ingen tvekan om att STCC skapat nära relationer mellan de tävlande, deras sponsorer och publiken/konsumenterna på banorna och via media där TV naturligtvis är en viktig ingrediens, säger Lennart Nodby, styrelseordförande i STCC AB. Den ekonomiska betydelsen av STCC kan säkert mätas i 100-tals miljoner samtidigt som både teknologi och marknadsinverkan nått nya sofistikerade höjder. - Min inriktning är att Elgh Motorsport även i år deltar med två Nissan Primera i STCC med målet att försvara fjolårssegern, säger teamchefen Eje Elgh. Jag vill också dementera uppgifterna om att det skulle vara klart att vi kör den europeiska ETC-serien. STCC-säsongen 2001 består av tio tävlingar varav en går i vardera Norge (Mo i Rana) och Danmark (Jyllandsringen). Falkenberg inleder den 5-6 maj och Mantorp avslutar med finaler den 15-16 september. - Ett tydligt bevis för att STCC har hög klass är att två av de tidigare vinnarna – Mattias Ekström och Fredrik Ekblom – fått fabrikskontrakt för körning utomlands i DTM respektive sportvagn, säger Nodby. Vi tycker att det är positivt och är övertygade att svensk standardvagnracing även i framtiden kommer att producera många skickliga förare som får chansen att ta steget ut i internationell miljö. Drygt 20 bilar har aviserat intresse av deltagande i årets STCC – dvs minst lika många som i fjol. Anmälningstiden går ut den 1 mars.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078