23948sdkhjf

Ökat intresse för isracing

Nu ökar intresset för racing på is! Till första tävlingshelgen - i Umeå söndag den 25 feb - är närmare 50 bilar anmälda. Racing på isbana är en gammal klassisk bilsport som tagit mycket stryk de senaste milda isvintrarna. Trots det lever sporten - framför allt i norra Sverige. Och till SM-premiären i helgen är det betydligt fler startande än förra året. Isracing körs på sjöis - på banor som är långa, breda och snabba. Och eftersom de extrema tävlingsdubbar som används i flera av klasserna sliter hårt måste isen vara tjock. Det går nämligen åt ett par decimeter under en tävlingshelg. Helgens tävling körs på en havsvik - på Fabriksviken i Hörnefors, några mil söder om Umeå. - Vår ismakare Tore Andersson har haft några svettiga veckor men isläget är riktigt bra just nu, säger Gunnar Lindström i organisationskommittén. IS-SM avgörs i tre klasser - och så kör man Riksmästerskap i standardbilsklassen Volvo Original, som är helgens största klass och kommer att bjuda på praktiskt taget fullt startfält. Till RM är alla toppförarna från förra året - Göran Zamora Lind, Bollnäs, Stefan Olsson, Vännäs och junioren Johan Emilsson från Strömsund - anmälda. Dessutom gör gamle ismästaren Kjell Isberg från Bollnäs come back. Och så gör en av sportens stora publikfriare - Kristin Swensson från Söderhamn - come back. Annars finns en hel del gamla isnamn med på listan - t ex Lars-Erik Länsman Stenberg, Piteå och Juhani Maukku från Töre. Övriga som kommer till start är Robert Nyström, Luleå, Jan Sundkvist, Krokom - Janne kör precis som Kjell Isberg en Volvo 740 - Per Hedestig, Lycksele, Bengt Emilsson, Östersund, Lars Skoglund, Bollnäs, Stig Hellberg, Luleå, Janne Ericsson, Bergeforsen, Fredrik Nordin, Härnösand, Torbjörn Westerlund, Sollefteå samt långväga isspecislisten Enar Wiktorsson från Uddevalla. Volvobilarna kör på rallydubbade tävlingsdäck medan de ursprungliga isklasserna i år uteslutande körs på specialnabb. I våldsamt snabba Klass 1 - där man använder 23 mm långnabb - debuterar titelförsvararen Kjell Persson i en synnerligen ombyggd Volvo 850 - med en stor V8 under huven. Kjell ställs bl a mot unge, duktige Mikael Jansson från Morjärv, veteranen Thord Thingvall och Andreas Lindvall, Luleå. Lennart Lindqvist från Umeå kommer också till start. Dock inte flerfaldige svenske mästaren Håkan Johansson som kört sönder Ford RS200-motorn (!) i sin våldsamt ombyggda Volvo PV. I klass 2 kortnabb (rallycrossbilar 2400 cc) där man kör på 11 mm kortnabb kommer med ett starkt startfält. Bland annat startar titelförsvararen Robert Johansson, Kalix, Rikard Niva, Luleå, Stefan Aho, Haparanda och Kjell Holma från BK Dundret. Klass 3, klassen för rallybilar, är den enda klassen som inte ökat - förmodligen beroende på att man i år skiftat däckreglemente från rallydubb till 11 mm kortnabb, vilket medför en betydande investering. Bland de startande i den här klassen finns förre mästaren Kurt Rönnlund, Morjärv, Mikael Wickström, Norrbottens MS, Lennart Nilsson, Vännäs samt de mer långväga förarna Hannu Vainio, Botkyrka och Fredrik L´Estrade, Söderhamn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094