23948sdkhjf

Nyblivne ”österrikaren” Ralf Schumacher på hemmabanan

Nyblivne ”österrikaren” Ralf Schumacher väntar sig mycket av instundande helgs Grand Prix. --- Jag har köpt ett hus utanför Salzburg och börjar nästan känna mig som österrikare! A1 Ring är därför min nya hemmabana och jag ser verkligen fram emot att få köra där igen. Banan är inte alltför jobbig för oss förare. Men racing på A1 Ring har alltid varit spektakulär. Jag har inte haft särskilt mycket tur de senaste åren på banan, men hoppas nu att turen vänt sig. --- Banan är mycket kuperad. Det går upp och ner hela tiden, men ändå snabbt. Banan är naturligtvis inte lika snabb som Österreichring som låg på samma plats. F1 kom tillbaka hit 1997 efter tio års paus. Den gamla banan var rysligt snabb. Piquet satte en poletid 1987 på 1.23.357 vilket motsvarade ett snitt på hela 256.639km/t! Totalt kördes 18 GP på Österreichring och ett på Zeltweg, strax intill. --- Några ord om A1 Ring. Banvarvet mäter 4.326km. När vi passerar start- och mål accelererar vi fortfarande från sista kurvan, A1 Kurve. Även om det går uppför mot första kurvan, som nu heter Castrol Kurve --- kommer vi nog att nå strax över 300km/t. Castrol Kurve --- tidigare kallades den Hellalicht och var mycket snabb --- är en höger på toppen av kullen som vi tar på tvåan. Där kommer traction control väl till pass. Sen går det utför ett tag och sen även uppför i 300-315, ganska rakt, bort till den snäva Remus Kurve som svänger höger. Vi bromsar hårt och går ner på ettan här. Även här kommer traction control att betyda mycket. Sen en kort raka lätt utför och åter kommer vi upp i över 300 innan det är dags att bromsa för Turn 3. Den är en ganska lång kurva som vi tar på tvåan i ca.90km/t. Sen är det rakt ett tag igen, femman och ca.270 som leder till två snabba och småtuffa vänsterkurvor. Vi tar båda på fyran, den första --- Niki Lauda Kurve --- i 150 och den andra --- Po! wer Horse Kurve --- i 170. En snabb höger, som egentligen inte är nån kurva, leder uppför igen och vi når 300 innan det blir dags för den näst sista kurvan --- Jochen Rindt Kurve. Den tar vi med 190-200 på fyran. Sista kurvan --- A1 Ring Kurve --- är en höger som leder ut på målrakan. Vi kör på trean igenom kurvan med ca.150km/t. --- Varvrekordet har stått sig sen 1997 och innehas av Jacques Villeneuve med tiden 1.11.814 vilket innebär ett snitt på 216,709km/t. Mika Häkkinen tog pole i fjol med tiden 1.10.410, jag hade problem och kunde bara prestera 1.12.347. --- Jag är självsäker och tror att vi kommer att lyckas bra på A1 Ring, säger Juan Pablo Montoya. --- Särskilt efter min andraplats i Spanien känner jag tillförsikt. Jag har trevliga minnen från A1 Ring. Jag har tävlat där två gånger i F3000. 1997 vann jag och året efter kom jag tvåa. På papperet ser inte banan ut att passa oss, som våra resultat de senaste åren skvallrar om. Men i realiteten har vi förbättrat oss oerhört. Nu ser vi fram emot att kunna demonstrera det på banan...

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078