23948sdkhjf

Svensk-Norska mästerskapet lyfter SM i rallycross

Alla rallycrossvänner har stor anledning att jubla inför årets säsong. Ett gränsöverskridande samarbete mellan Bilsportförbunden i Sverige och Norge har skapat en mästerskapsserie som kommer att bjuda på Europas tuffaste och jämnaste rallycross. - Förra året var det svårt att vinna. Nu blir det ännu värre eftersom det är fler förare som är riktigt bra, konstaterar regerande svenske mästaren Per Eklund. - Jag ska tävla i tre mästerskap i sommar. Men den tuffaste åkningen blir helt klart i Svensk-Norska serien, säger Kenneth Hansen, regerande europamästare. Schanche har farten i kroppen Redan ifjol deltog några norska förare i SM-serien. Men i sommar kommer fler norrmän i alla klasser. Det innebär inte minst att den tyngsta klassen, Division 1 blir betydligt bättre än tidigare. Stjärnförare som Ludwig Hunsbedt och Eivind Opland kommer att göra allt för att köra ifrån den svenska eliten med namn som Kenneth Hansen, Per Eklund och Mikael Jernberg i spetsen. Och som grädde på moset kommer motorprofilen Martin Schanche att tävla flitigt i Svensk-Norska. Han dyker upp redan till premiärtävlingen i Strängnäs den 12 maj. - Visst har jag blivit lite äldre, men jag har samlat på mig rutin occh har fortfarande farten i kroppen, skrattar den färgstarke norrmannen. Han har blivit 56 år och har kanske den största lyskraften av alla i sporten. På meritlistan finns 6 EM-guld, 8 EM-silver och 3 EM-brons, samtliga plockade i den tyngsta klassen. Det är ingen slump att adressen till hans egen hemsida är Mr. Rallycross. Som vanligt är det EM som går i första hand för Martin. Ifjol var han sexa efter en del strul och vill göra ett bättre resultat i år. Men han satsar också på att hinna med minst tre av de fem deltävlingarna i Svensk-Norska. - EM är en jobbig serie som ger väldigt lite tid över. Men jag gillar att tävla, så länge det går rätt till, säger Schanche. Många minns nog hans väldiga utbrott de gånger ett race inte körts på rätt sätt - enligt Martins bedömning. - Jag vet inte om jag är en bra förlorare, men jag är en jävla bra vinnare, garvar den norske stjärnan. Eklund blundar och kör Inte långt från norska gränsen huserar Per Eklund. Arvikaföraren har tagit medaljer i både EM och SM de senaste tre åren. Ifjol blev det guld i Sverige och brons i Europa. Per ser med spänning fram mot årets mästerskap. - Schanche, Opland och Hunsbedt kommer inte till Sverige för att bli tvåa. Att första tävlingen går i Strängnäs gör det inte lättare. Där är det trångt och bökigt och ofta smäller det direkt i första böjen. Men det är bara att blunda och köra. Det är ju ingen söndagsskola vi driver, säger Eklund. Banan i Strängnäs är ganska speciell. Den är knixig och teknisk och på sina ställen är det mycket svårt att köra om. Men i år har arrangörerna breddat starplattan och gjort några andra justeringar för att slippa den värsta trängseln. - Det blir svårt ändå. Jag har kört där många gånger, men fortfarande vet jag inte vilket startspår som är det bästa, erkänner Per, som ser fram mot nya dueller mot ärkerivalen Kenneth Hansen. Och givetvis mot Schanche! - Det är kul att Martin kommer, det händer alltid något när han är med. Vad som händer den här gången återstår att se! Hansen satsar på tre guld Kenneth Hansen tog hem EM ifjol men fick bara brons i SM. En missräkning för västgöten som i år satsar hårdare än hårt. - Det stämmer! Jag ska köra EM, Svensk-Norska och franska mästerskapen. Målet är totalseger i alla tre serierna, berättar Kenneth. Han har redan kört två deltävlingar i Frankrike. Både gångerna har han slutat tvåa efter hemmaidolen Jean-Luc Pailler, EM-tvåa förra året. - Det blir tävling nästan varje helg, så jag är inställd på att det blir ett slitsamt år. Men jag har en bil i Frankrike och en i Sverige. Utan det arrangemanget hade vi inte klarat satsningen. Hansen tänker inte missa någon tävling i Svensk-Norska. - Det har man inte råd med! Eftersom alla tävlingar räknas i sammandraget går det inte att stå över eller misslyckas någonstans. Kenneth har också klara minnen av premiärbanan i Strängnäs. - Förra året gjorde jag ett misstag som orsakade en rejäl smäll i första kurvan. Förhoppningsvis har jag tagit lärdom av dem kraschen… På lördag kväll vet vi vem som hade bäst kontroll på sig själv och bilen i Strängnäs. Äntligen fullt i Division 2 Svensk-Norska betyder också en uppryckning för Division 2. Denna klass är stor ute i Europa, men i Sverige har få förare ställt upp. Nu blir det fullt startfält, mycket tack vare en satsning på svenska juniorer som kompletterar de etablerade namnen. Regerande svenske mästaren Ronny Larsson, Götene utmanas främst av landsmännen Per Gustafsson, Vara och Magnus Hansen, Götene samt norrmannen Guttorm Lindefjell. Fest och fart i Super Nationell De mer folkliga bilarna hittar vi i klassen Super Nationell. Ofta är denna stora grupp minst lika sevärd som divisionerna. Här är det vilda satsningar och massor av rullningar som gäller. Svenske mästaren Mikael Stark från Västervik kommer att få fullt upp med ett koppel av hungriga svenskar och norrmän. Skärpt konkurrens även här! Svensk-Norska körs i två länder Division 1 och Division 2 kör fem deltävlingar, Super Nationell kör sju. En stor nyhet är att en tävling körs i Norge. Det är Finnskogbanen i Flisa som får äran, och det är första gången som en SM-deltävling i rallycross körs i ett annat land. Här är hela programmet: 12 maj: Strängnäs. 2 juni: Arvika. 30 juni: Finnskoga (endast Super Nationell, JSM). 14 juli: Flisa. 28 juli: Järbo (backe). 4 augusti: Kalix (endast Super Nationell, JSM). 15 september: Götene (final, inkl JSM). En backtävling i serien En annan nyhet är att en backtävling ingår i mästerskapet. Detta sker på Kungsbergets alpina anläggning väster om Sandviken, där Järbo MK har fått förtroendet att arrangera tävlingen. Backen är ca 1900 meter lång och körs helt på asfalt. Bilarna kör solo i två åk, och totaltiden räknas. Gul ledartröja i varje klass För att publiken skall veta vem som leder serien så kopieras cykelsportens alldeles utmärkta idé. I rallycrosstappning betyder det att ledaren i varje klass får en gul nummerlapp på sin bil. Den delas ut efter varje tävling i samband med den officiella prisutdelningen. Gridshow På varje tävling arrangeras en gridshow vilket innebär att samtliga tävlande som nått huvudtävlingen åker ut på startrakan för att visa upp sig och sin bil. Publiken släpps in på banan så de kan titta lite närmare på bilarna och autografjägarna lättare ska hitta sina favoriter. Samtliga förare ska också presenteras för publiken. TV-sändningar – TV4 & TV2 Norge Svenska Bilsportförbundet har ett nytt TV-avtal med TV4 som löper till 2002. Sändningar från fyra av fem tävlingar kommer att visas i anslutning till Formel 1. Starttid 13.00 och i år har TV4 förlängt sändningarna till en reklamtimme vilket innebär cirka 50 minuter, ifjol visades cirka 37 minuter. Precis som förra året kommer också TV2 Norge att visa 50 minuter från tävlingarna. I Norge kommer sändningarna också att ligga i anslutning till Formel 1.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078