23948sdkhjf

Samtliga toppförare till start i Rally-SM

Nu börjar det dra ihop sig på allvar i Rally-SM 2001. Bara två deltävlingar återstår och till nästa deltävling - GJ Bilpokalen i Eskilstuna den 31 aug - 1 sept - är samtliga toppförare i de olika klasserna anmälda. En av förarna är värmlänningen Mats Jonsson. Mats är på jakt efter sitt tionde (!) SM-guld och leder WRC-klassen inför Eskilstuna-tävlingen. Men systemet med dubbla poäng i finaltävlingen gör att SM fortfarande är en öppen historia. - Jag har 42 SM-poäng - men det är fortfarande 45 poäng att köra om, kommenterar Mats. Som tror att Eddie Hörbing från Degerfors blir den svåraste motståndaren. - Eddie har åkt mycket bra i lokala tävlingar och stortrivs på den vägtyp man har runt Eskilstuna. - Dessutom tror jag Dick Larsson från Rasbo kan göra ett bra resultat - trots att han har en bil som egentligen inte är konkurrenskraftig. Men Dicken åker alltid bra när det är krokigt och lurigt, fortsätter Mats. WRC-klassen är rallysportens motsvarighet till STCC. Här finns de riktigt snabba bilarna. Och många av klassens förare har imponerat i lokala tävlingar under sommaren. - Jari Saarinen från Mjölby, Roger Berglund från Tranås har kört bra i sommar medan vi får sätta frågetecken för Dick Wicksell, Uppsala och Mats Thorszelius, Almunge som inte åkt så mycket men som har mycket bra bilar och som kan åka mycket fort om de får allt att stämma. Mats, Jari och Roger kör Ford, Dick Larsson Mazda, Dick Wicksell Subaru och Thorszelius Toyota. Outsider i klassen är unge Stoffe Nilsson, den hårdsatsande Subaru-föraren från Hässleholm. SM avgörs i en rad klasser, två av dem för fyrhjulsdrivna bilar. WRC-klassen är den snabbaste. Men N4 - dvs stora standardvagnsklassen där bilarna är 4-hjulsdrivna och turbomatade - går nästan lika fort. I alla fall när chaufförerna heter Kenneth Bäcklund, Stig Olov Walfridsson och Cemoni Olsson. Här har veteranerna och flerfaldiga mästarna Bäcklund och Walfridsson gjort ett ryck poängmässigt och leder klart. Medan konkurrenterna i första hand får rikta in sig på att utmana en annan veteran - Cemoni Olsson från Tranås - om bronset. Bland utmanarna finns en ung, hårdsatsande 22-åring: Oscar Svedlund från Karlstad. Plus norrmännen Thord Linnerud och Thomas Schie. De flesta i den här klassen kör Mitsubishi. Ett av undantagen är Anders Nilsson från Arboga. Anders som dessutom startar i klassens enda tvåhjulsdrivna bil - en turbomatad Saab 9-3! Sammanlagt är 32 förare anmälda i de här klasserna - 16 ekipage i varje. Betydligt mindre är spektakulära F2- dvs klassen för trimmade 2-hjulsdrivna bilar med 2-litersmotorer utan turbo. Bara 10-talet förare kommer till start. Ändå är det i den här klassen man återfinner flera av publikfavoriterna: - Det är ljudet som publiken gillar. Plus att vi emellanåt åker ifrån de 4-hjulsdrivna, ler Per Svan. Veteranen från Dalarna som kör en Opel Astra Kit Car är också ute efter att fylla på antalet SM-guld. Men han har hårt motstånd av förra årets mästare - Jonas Kruse i en Renault Kit Car. Andra förare som kan sticka upp är Andreas Eriksson i en liten, ilsken Ford Puma och Magnus Henriksson i en likadan Renault som Jonas Kruse. Störst av standardbilsklasserna är N2 - dvs klassen för 2-hjulsdrivna, otrimmade 2-litersbilar. Totalt startar 24 N2-ekipage plus sju mindre N1-bilar i den här SM-klassen. N2-bilarna är i dag riktigt tuffa bilar med uppemot 200 hästar under huven, tät låda, diffspärr och prestanda som den bil som Per Svan vann Grupp A med för några år sedan. Men - det är en förare i en av tävlingens minsta bilar - Roger Andersson i en VW Polo - som leder SM. Orsaken är att N1- och N2-klasserna tävlar om samma SM-tecken. Men att man får poäng klassvis... Martin Hjelmar från Motala kör en 2-liters Renault och ligger både tvåa och trea i SM den här gången. Östgöten är tvåa i senior-SM och trea i Junior-SM som ingår i GJ-Bilpokalen. JSM leds också av en N1-förare: Rikard Carlsson från Nyköping. Peugeot-föraren Jimmy Joge är JSM-tvåa. Intressant i N2 är att tre av klassens verkliga fortåkare - Billy Johansson, Säffle, Mats Bergeå, Östernärke och Patric Carlsson, Nyköping inte finns med på top 6. Hemmahopp i klassen är Eskilstunas Seat-förare Johan Rudengren, delad 5:a i SM just nu. Nästa klass är den trimmade 2-hjulsklassen - Grupp H. Också i den här klassen kommer alla toppförarna: Stefan Erixon, Skepptuna MK, Thomas Thunström, Ludvika, Niklas Hägg, SMK Hälsinge, Peter Ågren, Jämtlands MK, bröderna Olof och Fredrik Eljas från Dalarna, snabbe göteborgaren Leif Peterson och tuffa skepptunatjejen Carina Hermansson - samtliga i Kit Car-liknande Toyota-bilar. Utmanare i andra bilmärken i Eskilstuna blir bl a Patrik Fredriksson, Fagersta som kör BMW, Timo Huovinen från Finspång i en stor Volvo 940 samt bl a hemmaföraren Johan Lundkvist i en pålitlig Volvo 240 och Johan Oscarsson i en Ford med 2,3-litersmotor. Intressant start - enormt duktige Per-Arne Ljung från Hofors - i en ärrad Opel Kadett.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094