23948sdkhjf

Peggen nia på Nürburgring

Eurosport Super Racing Week-end gästade i helgen som gick den tyska nationalarenan för motorsport, Nürburgring. Det bjöds som vanligt på ett fullmatat program inkluderande både FIA GT och Super Touring i tillägg till Super Production där den svenska representationen sköts av Peggen Andersson i en holländskanmäld (Carly Motorsport) BMW 320i. Inför träning och kval var Peggen uppåt. Äntligen en bana han hittade runt! Visserligen var det sjutton år sen första besöket och tio sen det senaste, men GP-banan har inte förändrats mer än att den tvära chikanen före målkurvan blivit ännu tätare. --- Första träningen kördes på våt bana. Jag satte åttonde tid och var relativt nöjd med det, berättar Peggen. --- Det känns skönt att känna igen banan och jag mår ganska bra, tills jag tydligen tappade koncentrationen något i chikanen och snuddade vid en banmarkering. Den var inte gjord av frigolit, som jag trodde… Belastningen på höger framhjul får bulten till styrarmen att gå av och jag tvingas linka i depå för reparation. --- Tidskvalet går i torrväder och jag kör ut på en omgång begagnade däck, trots teamets rekommendation att starta på ett helt nytt set. Regnet hänger i luften och kan komma när som helst. Jag går i depå och byter till nya däck. Tiderna börjar krypa ner. Först med någon sekund per varv, sen med en halv sekund. Jag kommer ikapp en av de italienskanmälda BMW-bilarna och slår av för att invänta ”fritt fram.” Åker av lätt i chikanen efter rakan och laddar för ett nytt varv. Till min stora besvikelse vinkas jag in i depån när jag kommer ut ur chikanenen före sista svängen. Jag hade missat målflaggan! --- Tiden jag satte räckte till en nionde plats på griden och jag måste erkänna att det var länge sen jag varit så glad att ha kvalat in som nia! --- I warm-up passade jag på att köra in nya bromsklossar. Har lite problem med tvåans växel, som vanligt, trots att lådan är nyrenoverad. Slutar som tolva i warm-up. FÖRSTA SEGERN FÖR RUSTAD! Norrmannen Tommy Rustad hade dominerat kvalet med sin Nissan Primera och startade följaktligen från pole position. Men det var Duncan Huisman och Peter Kox, båda i BMW 320i, som kom iväg bäst. Men Rustad bromsade sig förbi de båda holländarna redan i första kurvan. Därefter var det norskt i toppen resten av racet! --- Tvåan hoppar ur sitt läge när jag körde fram till start, berättar Peggen. Det börjar bli en vana nu! Fjärde racet i år med en krånglande tvåa. Jag måste därför hålla tvåans växel på plats med handen! --- Men inte för hårt. Då bryts tändningeResultat FIA European Super Production Championship, Nürburgring. 1. Tommy Rustad, Nissan Primera 29.42.689 (138.00km/t) 2. Peter Kox, BMW 320i 29.56.035 3. Duncan Huisman, BMW 320i 29.58.533 4. Norman Simon, BMW 320i 30.00.668 5. Gianni Morbidelli, BMW 320i 30.01.904 6. Tobia Masini, Alfa Romeo 156 30.05.660 7. Luis Villamil, Alfa Romeo 156 30.07.756 8. Paulo Ruberti, BMW 320i 30.09.865 9. Peggen Andersson, BMW 320i 30.25.633 10Jean-Michel Martin, BMW 320i 30.27.286 Snabbaste varv: Tommy Rustad 1.54.942 (142,69 km/t)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062