23948sdkhjf

EU-diskussion om höghastighetsdäck

Jonas Sjöstedt (v) i EU-parlamentet: - EU-kommissionen vet inte vad gäller angående höghastighetsdäcken. EU-kommissionär Liikanen försökte på EU-parlamentets session reda ut om svenska bilar måste ha däck som klarar farter på 270 kilometer i timmen. Men på en direkt fråga från Jonas Sjöstedt (v) kunde kommissionären inte säga vad som gällde. I april 2001 när bilägare i Sverige skulle köpa nya sommardäck så hävdade däckbranschen att ett EU-direktiv angav att varje ny personbil måste förses med däck som klarar bilens teoretiska toppfart. Att man i Sverige får köra maximum 110 km/h spelar ingen roll och många bilar var tvungna att utrustas med däck som klarar farter på 270 och i vissa fall ända upp till 300 km/h. Trots risken för böter och ny registreringsbesiktning är det vanligt att bilägare struntar i kravet på högfartsdäck. På många däckverkstäder har man färdiga formulär där kunden friskriver verkstaden från ansvar för att man monterar däck som bara håller för 190 km/h. Kommissionen tillfrågades av Jonas Sjöstedt (v) om tolkningen av direktivet är korrekt och om en enskild bilägare har rätt att kräva att få däck monterade på sin som inte klarar bilens teoretiska toppfart? Kommissionär Liikanen gav ett långt svar där han i princip gav däckbranschen rätt. Men på en direkt fråga av Jonas Sjöstedt om bilägaren vid byte av bilens originaldäck har rätt att ha en annan typ av däck än höghastighetsdäcken om de nationella myndigheterna tillåter det - då kunde Liikanen inte svara. Han bad att få återkomma, men sa att även om Sverige har en hastighetsbegränsning på 110 km/h så kan en svensk bil färdas på bron över till Danmark och vidare till Tyskland där det inte finns någon hastighetsbegränsning. Samma säkerhetsbestämmelser bör därför gälla över hela Europa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063