23948sdkhjf

Volvoteamet avslutar i Portugal

STCC-säsongen är slut. Men än är säsongen inte över för Volvos team. Teamet med förarna Jan ”Flash” Nilsson och Jens Edman avslutar säsongen i Portugal. - Vi ska tävla i finalen av Europaserien, ETC, i Estoril 20-21 oktober, bekräftar Alexander Murdzevski, motorsportchef på Volvo i Sverige. Volvoteamet inledde säsongen med att låta Jan ”Flash” Nilsson köra premiärtävlingen i Europaserien på italienska Monza i april. Nu avslutar man säsongen med att köra i Portugal. - Tävlingen i Portugal har funnits med i planeringen hela säsongen. Nu kan vi lämna klartecken till start. Det här är ett bra tillfälle att ge förarna och teamet en möjlighet att mäta sig med teamen i Europa, säger Murdzevski. Att det finns ett intresse för den nya Europaserien för Super Touring-bilar som är tänkt att starta nästa vår är ingen hemlighet. - Starten i Portugal är ett sätt för oss tillsammans med moderbolaget visa vårt intresse för serien till nästa år. Dessutom ser vi tävlingen i Portugal som ett utmärkt tillfälle att göra en avslutning tillsammans med sponsorer och partners, fortsätter Murdzevski. Vad gav inhoppet i ETC-serien på Monza i våras? - Inför året var det många nya i teamet samt en del viktiga komponenter i bilarna. Vi fick möjlighet att testa av teamet och bilen ordentligt under realistiska former samt en chans att lära känna varandra. Det var mycket nyttigt. STCC-säsongen gav en andraplats i mästerskap för Jan ”Flash” Nilssons del och en tredjeplats för Jens Edman. Ett steg i rätt riktning, tycker Murdzevski. - 2000 slutade vi på tredje respektive sjätte plats, så visst gick det år rätt håll. Under 2000 tvingades vi bryta fem race på grund av att saker på bilen gick sönder, till i år hade teamets mekaniker jobbat med bilen och alla förbättringar lyckades. Vi bröt inte något race på grund av brustna bärarmar eller liknande. - Tyvärr genomfördes sju av racen under säsongen under blöta förhållanden. Säsongen 2000 hade vi endast ett kval i blött. Detta var givetvis inte till vår fördel. En av säsongens höjdare var när vi lyckades kvala snabbast och även vinna på Gelleråsen, en bana som egentligen inte passar våra bilar och som vi brukar ha svårt på. Summerar man säsongen kan säga att vi i alla fall är svenska mästare för framhjulsdrivna bilar, säger Murdzevski med ett skratt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062