23948sdkhjf

Svenskt rallylöfte VM-startar

- Det ska bli otroligt kul. Jag är heltänd och ser verkligen fram mot start! Svenska rallylöftet Daniel Carlsson från Säffle är en av 60 startande i italienska San Remo, VM-tävlingen som startar på fredag. Just nu befinner sig Daniel i Italien, där han och codrivern Benny Melander tränat sträckorna under två intensiva dagar: - Vi har tränat måndag-tisdag och under onsdagen kör vi en så kallad Shake Down, en uppvisningssträcka där vi kan göra de sista testerna, berättar Daniel. - Sedan är det bara att vänta till starten på fredag... San Remo är ett annorlunda VM-rally. - Vägarna är ofattbart krokiga - jag tror längsta rakan på hela tävlingen är 300 meter. Naturligtvis är det bara asfalt - och dikena är rätt häftiga, om man skulle missa en inbromsning, rapporterar den 25-årige rallyföraren. Italienska San Remo är den första tävlingen i VM, man använder en ny regel om max 60 bilar till start. - Så enbart att ha blivit antagen till start är en prestation, ler Daniel. Värmlänningen satsar målmedvetet på att köra till sig en plats i VM och gör sin fjärde VM-start det här året: - I årets första tävling - Svenska Rallyt - gick det jättebra. Jag slutade sjua. - I Portugal bröt jag tre sträckor innan mål, när jag låg på 10:e plats. Och i Finska Rallyt bröt jag på ss 13 efter ett struntfel när jag låg på 20:e plats. Trots problemen har Daniels resultat inneburit många positiva reaktioner: - Framför allt att jag åkte så bra på asfalten i Portugal efter att ha gjort så bra ifrån mig på is och snö i Svenska Rallyt... Italienska San Remo avgörs under tre dagar - fredag tom söndag. Totalt ska förarna köra 40 tävlingsmil. Det är 8 specialsträckor som körs flera gånger. Längsta sträckan är över 4 mil och svänger oavbrutet från start till mål! Daniel kör en i VM-sammanhang ganska gammal bil - en Toyota WRC från 1999. - Må vara att den är ett par år, men det märks sannerligen inte, skrattar Daniel. - 0-100 går på 2,6 sekunder och vridmomentet är enormt! Innan avfärden till Italien var Daniel i Tyskland och testade. - Jag blev inbjuden av Toyotas tävlingsavdelning och fick sammanlagt 10 ss-mil i ryggen. Det bästa var att jag fick åka både när det var torrt och när det var blött, berättar Daniel. Som har taktiken klar inför helgens VM-äventyr: - Jag är med för att se och lära. Det innebär att jag i första hand ska ta mig i mål. Om det räcker till en framskjuten placering, ja, då är det ett extra plus...

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065