23948sdkhjf

Årets sista VM-tävling i Formel 1

Japans Grand Prix på japanska Suzukabanan är årets sista VM-tävling för Formel 1. Även om VM för länge sen är avgjort, blir det japanska GP:et mycket spännande. Den krävande Suzukabanan ser alltid till att göra loppen spännande. Banan som ser ut som en circle-eight är mycket snabb,men ändå mycket tekniskt krävande både för förare och bilar. RALF: SUZUKA ÄR MIN FAVORITBANA! --- Suzuka är utan tvekan min favoritbana i VM-kalendern, men också en av de svåraste. Det är inte lätt att vara snabb på Suzuka eftersom man måste känna banan mycket väl. Det är också positivt att säkerheten förbättrats till årets race. Den enda naJUAN PABLO: SUZUKA NY BANA FÖR MIG. --- Jag har tävlat två gånger i CART i Japan. Men det har varit på Twin Motegi och inte Suzuka. Jag var nära att vinna båda gångerna. Jag trivs mycket bra här i Japan. Det är mycket intressant. Jag ser fram emot att komma till Suzuka eftersom jag haSAM MICHAEL: SUZUKA EN AV DE BÄSTA BANORNA --- På Suzuka körs det sista racet för den här säsongen. Det är en av de bästa banorna, fullt jämförbar med Spa-Francorchamps. De snabba, svepande kurvorna i början av ett varv, kombinerade med en hårnål, en chikan och den infamösa högfartskurvan 13Dr. MARIO THEISSEN: NÄR DET GÄLLER POWER… --- Vi kan redan nu se tillbaka på en mycket framgångsrik säsong, säger dr. Mario Theissen, chef för BMW Motorsport tillsammans med Gerhard Berger. Fyra segrar, fyra pole positions och sju snabbaste varv är mycket bättre än vad vi någonsin haft rättFREDAGSTRÄNINGEN 1: SCHUMI IGEN! Schumi visade direkt att han inte tänker maska i årets sista race utan noterade sig för bästa träningstid under fredagens första pass. Juan Pablo Montoya hade tredje tid och Ralf Schumacher sjunde. --- Det är en mycket intressant bana som kräver sin speciella teknik, sade Montoya. --- Det är första gången jag kör på Suzuka men den passar både mig och min BMWWilliams utmärkt. BMW-motorns pulver är mycket bra att ha här och Michelindäcken har fungerat över förväntan eftersom Michelin inte har kunnat testa här. Träningen rödflaggades i slutet på grund av att Prostföraren Tomas Enge flög av banan i den svåra 260knutarskurvan 130R och totalskrotade bilen men kunde resa sig oskadd upp ur resterna! Både Ferrari och Williams använde bromsljussystem på sina bilar. Bromsljuset fungerar både när föraren de facto bromsar och när han släpper gasen och bilen förlorar fart. Fredag träningssession 1. 1. Michael Schumacher, Ferrari, 1.37.443 2. Mika Häkkinen, McLaren-Mercedes, 1.37.798 3. Juan Pablo Montoya, BMWWilliams, 1.37.947 4. Rubens Barrichello, Ferrari, 1.38.032 5. Jean Alesi, Jordan-Honda, 1.38.157 6. David Coulthard, McLaren-Mercedes, 1.38.160 7. Ralf Schumacher, BMWWilliams, 1.38.276 8. Heinz-Harald Frentzen, Prost-Acer, 1.38.445 9. Pedro de la Rosa, Jaguar-Cosworth, 1.38.555 10. Nick Heidfeld, Sauber-Petronas, 1.38.937 11. Eddie Irvine, Jaguar-Cosworth, 1.38.953 12. Giancarlo Fisichella, Benetton-Renault, 1.39.000 13. Jarno Trulli, Jordan-Honda, 1.39.361 14. Jacques Villeeuve, BAR-Honda, 1.39.532 15. Jenson Button, Benetton-Renault, 1.40.018 16. Kimi Räikkönen, Sauber-Petronas, 1.40.197 17. Jos Verstappen, Arrows-Asiatech, 1.40.381 18. Olivier Panis, BAR-Honda, 1.40.652 19. Fernando Alonso, Minardi-European, 1.41.097 20. Tomas Enge, Prost-Acer, 1.41.216 21. Enrique Bernoldi, Arrows-Asiatech, 1.41.376 22. Alex Yoong, Minardi-European, 1.43.800 FREDAGSTRÄNINGEN 2: ALESI ÖVERRASKADE! Stor sensation! Fransk-sicilianaren Jean Alesi slog till med dagens bästa tid i fredagens andra träningspass, 1.35.454 --- nästan en halv sekund snabbare än tvåan Montoya, BMWWilliams! Alesi, som kör sitt 201:a och förmodligen sista F1-GP på söndag, var i absolut toppform till sina japanska fans hör- och synbara glädje. Juan Pablo Montoya visade med eftertryck att han kommer att bli att räkna med på allvar i helgen medan Ralf Schumachers körning i det andra träningspasset verkade något oinspirerad. --- Jag trivs på den här banan även om den är helt ny för mig, sade Juan Pablo. --- Den är mycket krävande. Den är snabb men har också några långsamma partier. Däremot verkar det kunna bli svårt att köra om här på Suzuka. Kanske bäst att ligga försÄven den andra träningen rödflaggades och stoppades i en halvtimme då Nick Heidfeld kraschade rejält in i däcksbarriären i S-kurvorna. Heidfelds bil blev åtskilligt ramponerad och stallchefen Peter Sauber var inte glad. Heidfeld klarade sig dock utan skråmor. Fredagsträning session 2. 1. Jean Alesi, Jordan-Honda, 1.35.454 2. Juan Pablo Montoya, BMWWilliams, 1.35.977 3. Pedro de la Rosa, Jaguar-Cosworth, 1.36.225 4. Mika Häkkinen, McLaren-Mercedes, 1.36.430 5. Heinz-Harald Frentzen, Prost-Acer, 1.36.439 6. Eddie Irvine, Jaguar-Cosworth, 1.36.589 7. David Coulthard, McLaren-Mercedes, 1.36.638 8. Michael Schumacher, Ferrari, 1.36.727 9. Ralf Schumacher, BMWWilliams, 1.36.874 10. Rubens Barrichello, Ferrari, 1.36.994 11. Jarno Trulli, Jordan-Honda, 1.37.564 12. Jenson Button, Benetton-Renault, 1.37.645 13. Nick Heidfeld, Sauber-Petronas, 1.37.665 14. Jacques Villeneuve, BAR-Honda, 1.38.312 15. Kimi Räikkönen, Sauber-Petronas, 1.38.315 16. Giancarlo Fisichella, Benetton-Renault, 1.38.398 17. Fernando Alonso, Minardi-European, 1.38.961 18. Olivier Panis, BAR-Honda, 1.39.108 19. Jos Verstappen, Arrows-Asiatech, 1.39.511 20. Enrique Bernoldi, Arrows-Asiatech, 1.39.744 21. Alex Yoong, Minardi-European, 1.39.952 22. Tomas Enge, Prost-Acer, 1.41.216 VM-STÄLLNINGEN INFÖR JAPANS GRAND PRIX 1.Michael Schumacher,113 poäng 2.David Coulthard,61 3.Rubens Barrichello,54 4.Ralf Schumacher,48 5.Mika Häkkinen, 34 6.Juan Pablo Montoya, 25 7.Nick Heidfeld, 13 8.Jacques Villeneuve, 12 9.Kimi Räikkönen, 9 10.Jarno Trulli, 9

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11