23948sdkhjf

Michael Schumacher vann Japans Grand Prix

Världsmästaren Michael Schumacher slutade säsongen 2001 på precis samma sätt som den började --- med seger. Det var den tyske Ferrari-förarens nionde seger i år. Men han fick inte segern utan kamp. Juan Pablo Montoya, BMWWilliamsf1, kämpade starkt och var bara 3,154 sekunder efter i mål. --- Jag är både nöjd och glad över resultatet eftersom vi måste vara realistiska och vad vi kunde göra åt den nya Ferrarin Michael hade. Han startade på nya däck och jag tror det var då han grundlade segern. Jag hade en fight med Rubens de första varven och det bra så länge. Som alla kunde se hade Rubens nya däck, medan jag körde med gamla och på de första varven kunde Michael dra ifrån och öppna upp ett stort avstånd till oss. Jag har trivts under min första säsong och vill tacka teamet för allt och nu är det upp till oss att arbete hårt på förbättringar inför nästa säsong, sade Juan Pablo Montoya. --- Stop-and-gostraffet kostade mig tredjeplatsen, men jag måste acceptera straffet eftersom det är reglerna, även om min fördel bara var ett par tiondelar av en sekund, sade Ralf Schumacher. --- Efter det första depåstoppet verkade det som om varvtalsbegränsningen i Rubens Ferrari hängde sig, så det var därför jag fick göra en undanmanöver i slutet av depågatan för att inte köra på honom! Allt som allt ser jag tillbaka på en säsong som gått mycket bättre än väntat. Därför skulle jag vilja tacka hela teamet. Jag är övertygad om att vi kommer att ta ännu ett stort steg framåt 2002… FRÅN PRESSKONFERENSEN… Är det här det perfekta slutet på en perfekt F1-säsong för dig? Michael Schumacher:”Yeah, definitivt! Trots rekorden, att sluta säsongen med en seger, det är vad man gärna vill göra när man sen bara har det långa vinteruppehållet att se fram emot! Vi har kanske haft två race som varit lite svåra för oss, Monza och Indianapolis, men nu är vi tillbaka till det normala och det är ett fint slut och ett fint resultat vi nått i mästerskapet.” Om man ser till racet, Du skaffade en elvasekundersledning på de första tre eller fyra varven. Sen verkade det bli svårare. Berodde det på att Du höll kollen på avståndet eller lät bilen ”vila” litet? Michael Schumacher: ”Vi hade förmodligen den fördelen att vi var snabba under de första varven genom att våra däck fungerade bättre än de andras. Sen blev vi mer konstanta och tiderna blev jämnare. Mitt problem senare var att jag båda gångerna kom ut bakom Mika och inte kunde använda mig av den fördel däcken kunde ge mig.” Juan Pablo, Berätta om den tuffa fighten med Rubens under de första varven… Juan Pablo Montoya: ”Jag tycker det var ett bra race ända till slutet! Som alla kunde se, hade Rubens nya däck. Jag hade gamla däck och under de första varven är det --- som Michael säger --- mycket stor skillnad. Han (Rubens) kom förbi mig i Chikanen, men han offrade utgången så jag kunde ta igen förlorad mark och ta honom i första kurvan igen! Sen började mina Michelindäck komma i form och jag kunde dra ifrån lite och det var det. Kan Du summera Din ”Rookiesäsong” för oss? Juan Pablo Montoya:”Det har varit en bra säsong, tycker jag. Jag hade en massa otur vid några tillfällen när jag kunde ha placerat mig bra då bilen packade ihop eller nåt annat hände och jag missade en massa poäng. Men eftersom det varit min första säsong i F1, så har det varit riktigt bra… Det verkar som om Du trivdes ute på banan idag… Juan Pablo Montoya:”Jag kollade in Ferrarin framför mig. Den var otroligt snabb på nya däck och det var den saken som avgjorde racet. Den fördelen kunde vi inte matcha. När hans däck var ”begagnade” och mina också, så var vi lika snabba eller jag kanske till och med var något snabbare! Vi måste jobba hårt med däcken under vintern så att också vi kan bli snabba på nya däck. Det verkar som om vi inte ”skrubbar in” däcken så är vi inte konkurrenskraftiga. Jag skrubbade in däck hela förmiddagen igår och det kostade en massa värdefull tid…! På det där första varvet då Rubens körde om Dig på gräset… Juan Pablo Montoya:”Det förvånade mig verkligen därför jag tyckte jag hade täckt upp ordentligt under inbromsningen, men plötsligt såg jag honom komma sladdande in, så jag tänkte ”bäst jag lämnar lite utrymme” Men när vi kom ut ur kurvan hade jag bättre fart och sen kunde jag haka på i suget och sen köra om honom i den första kurvan igen! Sen var allt bra. Jag lyckades dra ifrån, trots att han hade nya däck, och det kändes bra. RACENOTERINGAR… Varv 1. Montoya kommer iväg aningen snabbare än Schumi, men denne gör sin sedvanliga (av FIA tillåtna) sneddning framför Montoya för att bevaka sin innerkantslinje… Det ger Ralf Schumacher chansen att komma närmare JPM. Barrichello fyra före snabbstartande Fisichella, Häkkinen och Coulthard. I slutet av första varvet tar sig Barrichello förbi Ralf. Varv 2. Schumi ökar sin ledning till 6,3 sekunder. Barrichello försöker komma om JPM och lyckas i chikanen. Varv 3. I första kurvan tar JPM tillbaka andraplatsen från Barrichello! Schumi leder med 8,2 sekunder. Varv 6. Schumi leder med 10 sekunder, medan JPM lagt mer än en sekund mellan sig och Barrichello. Räikkönen snurrar mitt framför Alesi och de båda kolliderar och far ut i barriären och skrotar! Varv 15. Konstant läge mellan Schumi och JPM. Barrichello går i depå för sitt första depåstopp vilket indikerar att han har en tre-stoppsstrategi. Han kommer ut igen som sjua. Varv 18. Schumi kommer in i depån för sitt första depåstopp. Han kommer ut igen bakom Montoya, Ralf och Häkkinen. Schumi försöker komma om Häkkinen men lyckas inte. Varv 20. Schumi kommer inte om Häkkinen. De går över mållinjen sida vid sida. Varv 21. JPM går i depå. Ralf upp i ledning medan Häkkinen och Schumi fortsätter sin batalj. Varv 23. Ralf går i depå och Häkkinen går upp i ledning. Ralf kommer ut på banan igen som femma. DC går också i depå och rasar från fjärde till sjätte plats. Varv 24. Häkkinen går i depå vilket innebär att Schumi åter är i ledning. Hans försprång till JPM har krympt till 5,3 sekunder. Varv 26. Ralf får ett 10-sekunders stop-and-go-straff för att ha genat i chikanen. BMWWilliamsteamet har tidigare förvarnat via email. Varv 29. Tredjeplacerade Barrichello är åter i depå. Samtidigt kommer Ralf in i depån för att ta sitt straff. När de båda kör ut från depån är Barrichello långsam och Ralf måste göra en snabb undanmanöver. När han kommer ut ur depån touchar han den vita linjken och FIA:s observatörer undersöker om något fel begåtts. Det beslutas att Ralf inte skall straffas eftersom Barrichello inte kört så fort som Ralf räknat med. I slutet av varvet kör Ralf om Rubens och ligger femma. Varv 33. Barrichello tar tillbaka femteplatsen från Ralf. Varv 34. Avståndet mellan Schumi och JPM är 6,5 sekunder. Därefter är det långt till Häkkinen och Coulthard. Barrichello femma och Ralf sexa. Varv 36. Schumi i depå igen och JPM tar över ledarrollen. Ännu en gång kommer Schumi ut bakom Häkkinen. Varv 38. Både JPM och Häkkinen går i depå så Schumi är åter i ledning. Varv 39. DC och Ralf går i depå för andra gången. DC rasar från andra plats till femte, medan Ralf droppar från fjärde till sjätte. Varv 41. Barrichello kommer in för sitt tredje depåstopp och kommer ut bakom de båda McLarenekipagen . Varv 48. Häkkinen släpper fram Coulthard till tredjeplatsen. Varv 53. Michael Schumacher vinner i dominant stil. Det är hans nionde VM-seger denna säsong. Men Montoya har tagit in kraftigt de sista varven och är bara tre sekunder efter i mål! DC är trea och säkrar därmed VM-silvret i förar-VM. Resultat 2001 FUJI TELEVISION JAPAN GRAND PRIX. 1. Michael Schumacher, Ferrari, 1.27.33.298 2. Juan Pablo Montoya, BMWWilliams, + 0,03.154 3. David Coulthard, McLaren-Mercedes, + 0,23.262 4. Mika Häkkinen, McLaren-Mercedes, + 0,35.539 5. Rubens Barrichello, Ferrari, + 0,36.544 6. Ralf Schumacher, BMWWilliams, + 0,37.122 7. Jenson Button, Benetton-Renault, + 1,37.102 8. Jarno Trulli, Jordan-Honda, 52 varv 9. Nick Heidfeld, Sauber-Petronas, 52 varv 10. Jacques Villeneuve, BAR-Honda, 52 varv 11. Fernando Alonso, Minardi-European, 52 varv 12. Heinz-Harald Frentzen, Prost-Acer, 52 varv 13. Olivier Panis, BAR-Honda, 51 varv 14. Enrique Bernoldi, Arrows-Asiatech, 51 varv 15. Jos Verstappen, Arrows-Asiatech, 51 varv 16. Alex Yoong, Minardi-European, 50 varv Snabbaste varv: Juan Pablo Montoya, BMWWilliams, 1.36.944 (217,573km/t) på varv 46. Slutställning F1-VM för förare 2001 1. Michael Schumacher, 123 poäng 2. David Coulthard, 65 3. Rubens Barrichello, 56 4. Ralf Schumacher, 49 5. Mika Häkkinen, 37 6. Juan Pablo Montoya, 31 7. Nick Heidfeld, 13 8. Jacques Villeneuve, 12 9. Kimi Räikkönen, 9 10. Jarno Trulli, 9 11. Giancarlo Fisichella, 8 12. Eddie Irvine, 7 13. Heinz-Harald Frentzen, 6 14. Jean Alesi, 6 15. Olivier Panis, 5 16. Pedro de la Rosa, 3 17. Jenson Button, 2 18. Jos Verstappen, 1 Slutställning F1-VM 2001 för konstruktörer 1. Ferrari, 179 poäng 2. McLaren-Mercedes, 102 3. BMWWilliamsf1, 80 4. Sauber-Petronas, 22 5. BAR-Honda, 17 6. Jordan-Honda, 17 7. Benetton-Renault Sport, 10 8. Jaguar-Cosworth, 10 9. Prost-Acer, 4 10. Arrows-Asiatech, 1

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063