23948sdkhjf

Jeep lanserar ny Cherokee

Generösare utrymmen, högre komfort och bättre köregenskaper ´´ både på och vid sidan av vägen ´´ är några av kännetecknen på nya Jeep Cherokee. En bil som med början nu i oktober ska göra nya fräscha spår i den svenska registreringsstatistiken. På samma sätt som föregångaren gjorde säsong efter säsong. När Jeep Cherokee kom i mitten av 80-talet innebar det starten på en helt ny era i bilbranschen. Inspirerade av modellens framgångar utvecklade många tillverkare bilar som skulle vara ?lika bra i terrängen som på vägen?. Trots den hårda konkurrensen lyckades den klassiska, kantiga Cherokee att hålla tätplatsen som mest sålda bil i klassen i många länder (däribland Sverige) i många år. Nya Cherokee har nästan inga utseendedetaljer gemensamma med sin föregångare. Karossen är helt ny. Kantigheten har ersatts av en kaross med rundare former, men fronten har, som sig bör på en äkta Jeep, sju stående ribbor i grillen och runda strålkastare. Precis som den första armé-Jeepen hade vid märkets premiär för 60-år sedan. Interiört har det hänt mycket. Hela bilen är både högre och rymligare. Inte minst märks detta i baksätet, som är rejält mycket större på nya Cherokee. Reservhjulet har på klassiskt Jeep-manér flyttats ?ut? och det ger betydligt mer plats i bagageutrymmet. Under huven väntar 210 hästkrafter på att få släppas lösa. De är förborgade i en 3,7 liters V6:a, kopplad till en 4-stegs automatlåda. 0-100 går på 10,8 sekunder, och vid blandad körning förbrukar motorn 14,6 l/100 km (1,46 l/mil). Under nästa år introduceras också en snål 2,5 liters CRD diesel, och en 4-cylindrig bensinversion kommer att bli tillgänglig mot slutet av året. Försäljningen inleds med Limited-versionen, som bland annat är utrustad med elmanövrerade framsäten, läderklädsel, inkopplingsbar fyrhjulsdrift och ljudanläggning som kan manövreras från ratten. En stor del av grundfilosofin hos Jeep baseras på ?The Rubicon Trail - en ytterst krävande terrängbana i USA. Bara modeller som klarar provet får gå vidare till produktion. - De som köper en Jeep ska veta att de får en bil som klarar allt den ser ut att klara, säger Peter Kjellberg, marknadschef på DaimlerChrysler Sverige. - Varumärket ska vara en garanti för produkten. Och så är det verkligen på nya Jeep Cherokee. Hjulupphängningen fram är individuell, mellandifferentialen går att spärra, och mellan bakhjulen finns automatisk differentialbroms. Det gör att det ska mycket till innan nya Cherokee kör fast i en snödriva eller en svensk tjällossningsväg. Även köregenskaperna på landsväg har förbättrats högst avsevärt. Jeep Cherokee är kursstabil och undanmanöverprov utförda av Europas ledande motorjournalister bekräftar bilens höga körsäkerhet. Nya Jeep Cherokee 3,7 Ltd börjar säljas nu i oktober. Priset för Limited-versionen är satt till ca 342.000:-.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062