23948sdkhjf

Bromsbandstillverkare bara expanderar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

TMD FRICTION SWEDEN AB, kanske mer känt som Svenska Bromsbandsfabriken, nyanställer och producerar mer än någonsin! Företaget som är Sveriges enda bromsbeläggtillverkare, startade i Mölnlycke 1936 och är nu inne på sitt 26:e verksamhetsår i Långsele, Sollefteå kommun, ”centralt mitt i Sverige”. TMD Friction ägs numera, efter ett MBO, till större delen av HSBC Private Equity, en del av den internationella bankjätten HSBC Group. TMD i Sverige ingår som ett av många världsomspännande företag, i en renodlad företagsgrupp, TMD Friction, som enbart fokuserar på friktionsmaterial till fordon och fordonsindustrin. I dag sysselsätter hela koncernen c:a 5.500 anställda med tillverkningsenheter i Kina, Sydamerika, USA, Mexico och Europa. I gruppen finns kända varumärken som Textar, Mintex, Don och SBF. Under september månad införlivades ytterligare ett friktionsföretag i gruppen när Rutgers Pagid köptes. Den nya ägarkonstellationen har för det svenska företaget medfört ett stort uppsving och ett förstärkt förtroende för företagets mångåriga kunnande som producent av bromsbelägg till de svenska fordonstillverkarna. Det engelska systerföretagets tillverkning av trumbromsbelägg till tunga fordon, lastbil och buss, flyttas nu successivt över till Långsele-fabriken samt en del till Textars fabrik i Hamm, Tyskland. Maskiner från England installeras f.n. och vid årsskiftet skall de nya tillverkningslinjerna vara i full drift. Ytterligare c:a 15 operatörer har anställts och i nuläget går fabriken i fem-skift, helg som vardag. Tillverkning och försäljning av personbilsbelägg har sedan mitten av 90-talet varit mycket framgångsrik. En helt ny produktionsmetod, en maskin-investering på i runda tal 10 miljoner för skivbromsbelägg har inneburit en kraftigt utökad försäljning. De största kunderna är de nordiska riks-grossisterna där framförallt Mekonomen-gruppens framgångsrika expansion medför att ytterligare investeringar planeras. TMD Friction Sweden AB är idag marknadsledande i Norden och har med sina varumärken DON och SBF störst försäljning i framförallt Sverige och Danmark. En starkt ökande marknad är Norge och även Polen där tillväxten för företagets produkter årligen ligger på c:a 25%. Merparten av koncernens produkter för personbilar, skivbromsbelägg och bromsbackar, är idag certifierade enligt E90R direktiv. (EEC Regulation 90). Miljöfrågorna är prioriterade inom TMD Friction och det svenska bolaget har certifierats enligt ISO 14001 under 2001. Målsättningen för alla TMD-företag är att vara QS-9000 certifierade innan årsskiftet. TMD Friction Sweden AB har nyligen utökat den totala arbetsstyrkan med 20 personer till 130 anställda och beräknas omsätta 170 Mkr under år 2002.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Svenskar kollar sina däck oftare än belysningen

Nytt innovationsprojekt för fordonsindustrin

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Tungram tillbaka i Sverige efter 30 år

Ingo lanserar sin första automattvätt

Nyhetsbrev

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Arkiv

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Se alla Företagens egna nyheter

Sogefi-filterteknologi I den lyxiga Maserati SUV Levante

Audi A6 + A6 Avant fast och avtagbar dragkrok

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Sänd till en kollega

0.141