23948sdkhjf

Modellprogrammet för Peugeot 307 växer

Den lilla mellanklassen, dit Peugeot 307 hör, är det mest omfångsrika segmentet. Bilarna i detta segment attraherar en uppsjö av olika kundprofiler och det krävs ett mångsidigt produktprogram för att kunna möta alla skilda krav. Med detta som bakgrund fortsätter Peugeot att expandera sitt modellutbud för sin nya populära Peugeot 307. Nu finns Peugeot 307 i HDI-utförande med det revolutionerande med partikelfiltret. Motor är på 80 kW (110 hk) och finns i Sverige tillgänglig i 307 XT. Det aktiva antisladdsystemet ESP (Electronic Stability Program) är standard på denna dieselmodell och det konkurrenskraftiga priset är ca 164 900 kronor. Flera modeller kommer nu gradvis att bli tillgängliga med ESP. ESP finns för ögonblicket som tillval till bensinmotorn på 1,6 liter och 80 kW (manuell växellåda) för 5 900 kronor. Det kommer successivt att erbjudas som tillval även i kombination med motorerna 2,0 liter bensin och 2,0 liter HDI, 66 kW. Det går nu att få en fyrstegs automatisk växellåda, med möjlighet till sekventiell växling, tillsammans med bensinmotorerna på 1,6 respektive 2,0 liter. Växellådan är utvecklad av Porsche och priset för tillvalet är 9 000 kronor. Peugeot 307 lanserades i juni 2001 och då fokuserade man framför allt på programmets tyngdpunkt, versionerna XT – komfort – och XS – sport. Utöver detta fanns versionerna XT och XS Premium med skinnklädsel och annan lyxutrustning. Som kraftkälla kunde man välja dels mellan två bensinmotorer; den ena på 1,6 liter (80 kW) och den andra på 2,0 liter (101 kW) och dels en 2,0-liters HDI turbodiesel-motor (66kW). Sedan dess har 307 i XR-utförande tillkommit. XR är en mycket konkurrenskraftig basmodell, tack vare sin omfattande utrustning för säkerhet och bekvämlighet och sitt samtidigt mycket attraktiva pris.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078