23948sdkhjf

Alfa Romeo 147 i lyckad annonskampanj på Internet

- 15 procents ökad kännedom för årets bil 2001 och 850 anmälningar om provkörningar på en vecka Alfa Romeo genomförde under vecka 46 en kampanj för årets bil 2001, Alfa Romeo 147. Kampanjen genomfördes på Internetportalen MSN och resultaten visar att de två huvudmål som sattes - att öka kännedomen om att Alfa Romeo 147 är årets bil samt öka antalet provkörningar av bilen - uppnåddes med gott resultat. Resultaten påvisar även att det går att använda Internet som enda annonsmedium för marknadsföring av bilar. - Det fungerar alldeles utmärkt med en kampanj på nätet, och uppenbarligen så måste inte en webbkampanj kombineras med övriga media. Jämförbara printkampanjer som vi tidigare genomfört har inte gett samma resultat i respons, säger Tomas Hjelmström,Attitydförändringar till Alfa Romeo 147 efter annonskampanj på MSN I samband med kampanjen genomfördes en marknadsundersökning av undersökningsföretaget Netsurvey. Skillnader mellan för- och eftermätningar av dem som sett kampanjen, visar att annonskampanjen även har påverkat attityderna till Alfa Romeo 147:s egenskaper i positiv riktning: - Hög kvalitet: 3 % - Modern: 9 % - Design: 7 % - Körglädje: 4 % - Prisvärd: 3 % *Procentsatsen anger procentuell ökning jämfört med resultat från förmätningen som gjordes av samma företag. Stort intresse för provkörningar 870 personer bokade upp sig för en provkörning under kampanjveckan. Till skillnad från traditionella banners, som driver trafik till en kampanj- eller företagssajt, aktiverades målgruppen direkt i annonserna på MSN. 40 procent av de bokade testkörningarna genererades från det nya annonsformatet expanderande banner. 33 procent av de tillfrågade som sett kampanjen uppger att de blivit intresserade av en provkörning och kunskapen om att Alfa Romeo 147 är årets bil ökade med 15 procent. - Undersökningen visar att kampanjen gett positiva resultat för Alfa Romeo som varumärke, samt att annonsering på Internet mycket effektivt kan skapa uppmärksamhet, kännedom, produktintresse och köpintention, säger Katarina Hallström, marknadschef MS

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062