23948sdkhjf

Phaeton - Volkswagens nya lyxbil

Namnet på Volkswagens nya toppmodell blir Phaeton. Det offentliggjorde Dr Ferdinand Piëch vid invigningen av Volkswagens nya glasade fabrik i Dresden den 11 december. Vid en högtidlig ceremoni förklarade Tysklands förbundskansler Gerhard Schröder den uppmärksammade fabriken för invigd. Namnet Phaeton anknyter till den grekiska mytologin. Phaeton var den son till solguden Helios som en dag fick sin önskan uppfylld, att få köra solvagnen över himmelen. Den nya toppmodellen Phaeton kommer att byggas i Volkswagens unika fabrik i Dresden. Som enda biltillverkare har Volkswagen valt att placera en fabrik mitt i en stad bara några kvarter från de historiska byggnaderna, slottet, operan, katedralerna, och med en utformning som passar in i stadslandskapet. Den kallas glasfabriken – inte för att man tillverkar glas – utan för att den är byggd i glas så att kunder och förbipasserande kan följa hur arbetet fortskrider. I ett speciellt händelsecentrum används avancerad high tech för att underhålla och informera besökare om allt om Volkswagen, den nya toppmodellen och andra ämnen relaterade till individuell rörlighet. De kunder som väljer att hämta sin Volkswagen Phaeton i fabriken blir mottagna som VIP-kunder i en separat avdelning av händelsecentrumet. Där kan de följa slutmonteringen av den egna bilen med hjälp av kameror. Själva överlämnandet av bilen i VIP-loungen sker under former som gör det till ett minnesvärt tillfälle. Delstaten Sachsen, där Dresden är huvudstad, är anrikt bilbyggarland. Wanderer, Horch, Audi och DKW, det vill säga alla de fyra märken som finns symboliserade i Audi-märkets fyra ringar, startades en gång i Sachsen. Fram till murens fall tillhörde Sachsen Östtyskland. Volkswagens beslut att lägga biltillverkning i Sachsen är därför både en välkommen regionalpolitisk åtgärd samtidigt som det anknyter till en bilhistorisk tradition. Totalt har Volkswagen investerat 365 miljoner DM i den här fabriken. Upp till 800 personer kommer att tillverka som mest upp till 150 exemplar per dag av Volkswagens nya bil i den absoluta lyxklassen. Man beräknar att så mycket som 3000 nya jobb kommer att skapas runt fabriken då underleverantörer och serviceleverantörer kommer att behöva slå sig ned i närheten. Man räknar därför med att Dresden kommer att få ett skattetillskott på cirka 40 miljoner DM när produktionen är i full gång. För att få lägga en bilfabrik nästan mitt i staden har Volkswagen utvecklat ett nytt logistiksystem för transporter. Inga lastbilar täpper till gatorna i staden. Istället lastas prefabricerade bildelar om från lastbilar och tåg vid Friedrichstadt Logistic Centre vid utkanten av staden till speciella spårvagnar som levererar delarna just-in-time till fabriken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064